Ben X בן אקס

סרט דרמה בלגי-הולנדי משנת 2007, זהו סרט הביכורים של היוצר הבלגי ניק בלתאזר (מאז הוא עוד לא הוציא סרט עלילתי שלם נוסף), כשהתסריט של הסרט נשען על ספר בשם 'כלום היה כל מה שהוא אמר' כשהסופר מאחורי הספר הוא לא אחר מאשר בלתאזר בעצמו, אני חושב שזו פעם ראשונה בה יצא לי להתקל בסרט שמבוסס על ספר כשהסופר הוא גם הבמאי, בכל מקרה, לפי התוצאות, נראה כאילו הוא ידע מה הוא רוצה מעצמו.

הסרט מספר על בן, נער אוטיסט, בעל תסמונת אספרגר (קושי חברתי שמתבטא בחוסר הבנת סיטואציות חברתיות ובקשיים של הבנת הבעות פנים, מן מנותקות רגשית שכזו), שהמקום היחיד בו הוא מרגיש 'רגיל' הוא במשחק רשת בו הוא לובש את דמותו של אביר בשריון נוצץ ודרכו הוא יכול להתמודד עם העולם ולתקשר בצורה טובה עם אחרים, (וגם אחרות), במיוחד בתחילת הסרט רואים כמה שהעולם המחשב בכלל והמשחק הספציפי הזה בפרט מהותי בחייו, בכל מה שהוא עושה הוא מדמיין לעצמו שהוא נמצא בתוך המשחק, כשהיוצרים עשו עבודה מצוינת בצורה בה הם הציגו את הרעיון המקורי הזה, היות ומדובר בנער עם מוגבלות מסוימת שלומד בחברתם של תלמידים רגילים הוא הופך להיות מאין שק אגרוף שלהם ובנקודה כלשהי העניינים מסתבכים.

זהו סרט מאד מקורי ויוצא דופן, הוא מציג רעיונות שעוד לא נתקלתי בהם, ולטעמי זהו עניין של זמן לפני שיקבל עיבוד אמריקאי או שלפחות חלקים מהסיפור או מהצורה בה מוצג הסרט ימצאו את דרכם להוליווד, ממש בפתיחתו של הסרט, השחקנית שמגלמת את אמו של בן נראית כשהיא מתראיינת ואומרת ש'מישהו היה חייב למות', ובמשך רובו של הסרט פשוט תהיתי מה הכוונה של המשפט הזה (היו לי כמה תסריטים בראש), הסרט מאד מפתיע לדעתי, בנקודה די מוקדמת בסרט חשבתי שהסרט נחמד אבל שאפשר היה להפיק מהרעיון הרבה יותר, ככל שהסרט התקדם, והתחלתי להבין מה הוא באמת הרעיון עליו מבוסס הסרט גם התחלתי לחשוב שהסרט מבוצע כהלכה ובסופו חשבתי שהיוצר של הסרט הוציא ממנו את המיטב, וכמו תמיד, אני חושב שעדיף סרט שמתחיל בדשדוש ונגמר בקול תרועה מאשר ההיפך.

זהו הסרט הראשון שאני רואה שמתנהל בהולנדית, שפה די קשה ומאד לא מתנגנת לאוזן, אך עדיין, אני חובב גדול של סרטים לא אמריקאיים ומוצא לא מעט הזדמנויות לצפות בכאלו, היוצר של הסרט הוא בלגי, בהתחשב בעובדה שהסרט היחידי עד כה של יוצר בלגי שצפיתי בו הוא 'מר אף-אחד' (Mr. Nobody) המדהים, כעת אני בהחלט מסוקרן להמשיך ולמצוא סרטים של היוצרים המובילים בבלגיה.

למרות שאף אחד מהשחקנים בסרט לא מוכר לי או לכל אחד שלא מעורה בקולנוע ההולנדי או הבלגי, אני חושב שמגיע לשחקנים את הקרדיט שלפחות אכתוב את שמם, אז בתפקיד 'בן' אפשר למצוא את גרג טימרמאנס, בתפקיד אמו משחקת מאריק פינוי, טיטוס דה וגדט בתפקיד בוגארט ואחרונה חביבה לורה ורלינדן בתפקיד סקרלייט.

המשחק בסרט היה פנטסטי, מלבד העובדה שהשחקנים נראו מבוגרים מדי לדמויות אותן גילמו (הכוונה היא לתלמידים כמובן), ושהשחקנים שגילמו את הנערים ה'נורמלים' נראו הרבה יותר אוטיסטים ומוגבלים מהשחקן שנבחר לגלם את בן (מבחינת מראה בלבד כמובן, לא מבחינת המשחק), הם עשו עבודה מצוינת, במיוחד הכוכב שבמשחק משכנע מאד גילם בחור אוטיסט שנראה די מסוגר ומרוחק מהחברה הסובבת אותו (ראוי לציין שגם הילדים שגילמו את בן בגיל צעיר יותר עשו עבודה לא רעה), ניכר היה שהשחקן השקיע זמן בחקירת התנהגותם של אוטיסטים, באשר לשאר השחקנים, שוב, כמעט כולם שיחקו נפלא, העובדה שכמה פעמים בסרט ממש התעצבנתי על כמה מהדמויות עד כדי כך שרציתי לקום להורגם מעידה על מידת האותנטיות בביצוע שלהם.

מאד נקשרתי לדמותו של בן, הוא עורר בקרבי המון סימפטיה, פשוט רציתי לקום ולצעוק בשמו, מאחר והוא לא מסוגל לעשות זאת, בהחלט לבי יצא אל הדמות הזו שלא עשתה מאומה לאיש, ובכל זאת כולם מתנכלים אליו וגורמים לו לרצות ולסיים את חייו, ולחשוב שישנם מקרים שכאלו במציאות פשוט מצער אותי.

בתחילת הסרט מופיעה כתובית שאומרת שהוא מבוסס על סיפור אמיתי, זה בהחלט אפשרי, עם תזוזה לפה או לשם, אך מאחר והסרט הוא לא שובר קופות הוליוודי של גדול הבמאים היה קשה לדלות עליו מידע (ומאחר שמדובר בסרט זר גם היה קשה כפליים למצוא מידע באנגלית), כך שאני לא יכול לספר לכם עוד על המקרה עליו מבוסס הסיפור.

לסיכום, סרט מאד מפתיע, תרתי משמע, שגרם לי לחשוב עם עצמי שוב ושוב ושוב מה יקרה ומה קרה, גרם לי להיות לעתים מאד מעוצבן על עובדות שקיימות בעולם, וגרם לי לקוות עד לסופו שאולי, אולי באמת זה יכול להגמר בטוב, באמת שייחלתי בלבי לטוב ביותר בעבור בן, כי מאד התחברתי אליו, מומלץ בחום לכל מי שבאמת אוהב ומעריך קולנוע, במיוחד לאלו שגם אוהבים משחקי מחשב ורשת, לכל מי שמחפש עוד סרט הוליוודי סתמי, זו הכתובת הלא נכונה עבורכם, אני מאד שמח שאחרי הרבה זמן שרציתי לעשות זאת יצא לי לצפות בסרט הנהדר הזה, מקבל ממני ציון של 8.5 (לכיוון 9) מתוך 10.

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה