Captain America: The First Avenger קפטן אמריקה: גיבור העל הראשון

סרט קומיקס מ2011 שמביא את סיפור תחילת דרכו של 'קפטן אמריקה', וכמו שמוצג בכותרתו של הסרט 'ראשון הנוקמים', הלא הוא עוד סרט כ'בילד-אפ' ל'הנוקמים' שיצא בקיץ של 2012.
את הסרט ביים ג'ון ג'ונסטון ('פארק היורה 3', 'ג'ומאנג'י') שלא ידוע כאחד התותחים של הוליווד וכבר עשה לא מעט נפילות, מעניין מדוע הוא נבחר לפרויקט הזה, הרי מדובר בסרט שהוא פרי יוזמתם של אולפנים, והם יכלו ללהק לתפקיד הבמאי מועמדים טובים הרבה יותר, אם הוא היה מעורב בכתיבת התסריט זה עוד היה מתקבל על הדעת אבל את התסריט כתבו צמד היוצרים שכתבו את התסריטים לטרילוגיית הסרטים של 'סיפורי נרניה' (שלאחר אכזבה כואבת מבחינתי, מאחר וברוב טפשותי ציפיתי לעוד 'שר הטבעות' הפסקתי לעכוב אחרי הסרט הראשון), בסרט מככבים כריס אוואנס (סרטי '4 המופלאים', 'הנוקמים') בתפקיד סטיב רוג'רס, הלא הוא 'קפטן אמריקה', הוגו וויבינגס (טרילוגיות 'מטריקס' ו'שר הטבעות') בתפקיד האויב שלו, שמידט, טומי לי ג'ונס ('סרטי 'גברים בשחור', 'פקודה לא חוקית') שנראה כבר מאד מבוגר, בתפקיד 'קולונל פיליפס', והיילי אטוול ('הדוכסית', 'חלומה של קסנדרה') שאני לא זכרתי הופעה שלה מלפני, ואני בספק אם אני אזכור אחרי הסרט הזה בתפקיד 'הסוכנת פרקר' שהיא גם מושא אהבתו של רוג'רס.

האמת שהרבה אנשים מכירים את הדמות אך כמעט אף אחד לא באמת יודע את הסיפורים אודות הקפטן, כולנו מכירים את הסיפורים על בטמן, סופרמן, ספיידרמן ואפילו אקס מן, אבל מאחר והדמות הזו פונה כמעט בבלעדיות לקהל האמריקאי, לא יצא לרבים לדעת מי הוא בדיוק 'קפטן אמריקה', ואני מוכרח להודות שגם אני, חוץ מהרעיון הכללי של להלחם נגד הנאצים לא יודע עליו יותר מדי.

הבעיה היא שכמו כמעט כל סרט קומיקס אחר (למעט סרטי 'בטמן' האחרונים וגם 'השומרים'), הסרט צפוי עד כאב והוא לא מדגדג את הדימיון של הצופה, חבל שממשיכים להתפשר על עלילות כה עלובות וחושבים שהאפקטים יצליחו לכפר על זה, כל מי שמחשיב את עצמו כאינטלגנטי ולו במעט ייעלב מכמה שהסרט מזלזל בו, אני לא יודע למה, אבל מקפטן אמריקה ציפיתי למעט יותר, למרות הידיעה שמי שאחראים לפרויקט לא עשו כלום שהרשים אותי עד כה, ולמרות שידעתי שמדובר בעוד פרק בסדרה של סרטים שכל מטרתם היא להכין אותנו ל'מגה-סרט' 'הנוקמים', ובכך כל אחד מהסרטים הללו מתפקד גם על תקן של מסחטת מזומנים, וכבר צפיתי בסרט או שניים מהסרטים שמרכיבים את סדרת הסרטים הזו וידעתי מה הכיוון הכללי, ובכל זאת מהסרט הספציפי הזה ציפיתי ליותר.

מבחינתי, לאחר פתיח שלא ממש הבנתי מה הולך בו, היתה לפחות איזו חצי שעה שבה נהניתי לצפות בסרט, השחזור התקופתי היה נפלא וכל אווירת שנות ה40 ביריד המדע בניו יורק ממש זרמה מגניב, ככל שהסרט התקדם הוא נהרס, כמעט מכל הבחינות, נקודת האור היחידה בביקורת הזו היא האספקטים הטכניים בסרט, כלומר השחזור התקופתי (למרות שחלק מן ההמצאות שמוצגות בסרט פשוט מרגיזות ולא הגיוניות, בטח לא בשנים ההן), האפקטים הויזואליים שהיו פשוט מדהימים, והיו לא מעט כאלו, הסאונד שמאד הוסיף (שימו לב לרעש ש'בוקע' מהקוביה הכחולה), הפסקול גם הוא היה טוב וגם בכל הקשור לאיפור, תלבושות וכדומה, היוצרים בהחלט עשו חיל.

ובכן, מבחינת תסריט קשה לבוא בטענות ליוצרים מאחר והם היו כבולים משתי סיבות, האחת היא שקפטן אמריקה כבר נכתב, וכמה גרוע שהסיפור יהיה, אי אפשר לשנות אותו כל כך והסיבה השניה היא אילוצים מצד האולפנים להציג כמה שיותר רמיזות לגיבורי על אחרים שנכללים בחבורת 'הנוקמים', מצד שני אפשר בהחלט להתלונן על המשחק הלא משכנע ועל חוסר מאמץ לעניין את הצופים, בסרטים כמו ת'ור ואיירון מן (במיוחד איירון מן), מה שהשאיר את הסרט בחיים היה שהם היו מעט ציניים והעלו גיחוך, כשב'קפטן אמריקה' הכל נעשה בארשת פנים חמורה וללא מספיק קריצות (היו מעט אך לא מספיק), נדמה היה כאילו הם מנסים להציג את הסרט כ'איכותי', מינימום 'מכתבים מאיו ג'ימה', אז זהו, שלא.. הרי כבר הזכרתי שמדובר במטחנת מיליונים שלא נעשתה למטרות אמנות אלא למטרות מיקסום רווחים וסחיטת הכיס של הגיק האמריקאי המצוי עד תום.

הכי הפריע לי כל הנשקים והטכנולוגיות שעמדו לרשות הדמויות בסרט, כשבסרטים אחרים (שגם קשורים ל'הנוקמים') לא מדגדגים את קצה היכולת אליה מגיעים המדענים וכל זאת כשמדובר על שנות ה40, בחייאת, מצלמות אבטחה? רובי לייזר? מטוסים שאפילו טוני סטארק לא מתקרב לטכנולוגיה שלהם? והרובוטים שנראים כמו דמות משליחות קטלנית? הגזימו לגמרי.

אם נתחשב בשאר הסרטים של 'הנוקמים' עד עכשיו, אז 'קפטן אמריקה' הוא לא הגרוע מביניהם, אך גם לא מתקרב להיות בראש הטבלה, למי שנכלל בין מעריצי הקומיקס בכללי ו'קפטן אמריקה' בפרט ולמי שאוהב אפקטים ולא זקוק למשחק טוב או עלילה משכנעת וממצה יש אפשרות להפיק מהסרט הזה הנאה מרובה, כל השאר, אל תתאמצו לבזבז זמן על הסרט, לסיכום בקושי 6 מתוך 10.

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה