Cell 211 תא 211

דרמת פעולה ספרדית מ2009 שמתרחשת בכלא 'זאמורה' ומציגה את מרד האסירים באגף המכונה 'הרצועה', כשבמרכז העניינים שתי דמויות, אחת של עובד חדש בבית הכלא שעוד לפני יומו הראשון בעבודה נקלע ונכלא לסיטואציה מאד מתוחה והדמות הראשית השניה, של רוצח נודע ש'מנהל' את העניינים באגף המורד, הסרט זכה בשמונה פרסי גויה (האוסקר הספרדי), בינהם 'סרט השנה', 'במאי השנה', 'התסריט המעובד של השנה', 'שחקן השנה' ו'פריצת השנה', ישנן שמועות שלפיהן עובדים בהוליווד על גירסה אמריקאית לסרט.

הסרט מבוסס על ספר של הסופר הספרדי פרנסיסקו פרז גנדול, כשאת האדפטציה לתסריט כתב הבמאי של הסרט דניאל מונזון יחד עם חורחה גוריצ'ואריה, הכוכבים של הסרט הם לואיס טוסאר בתפקיד 'מאלאמדרה', אלברטו אמאן בתפקיד 'תחתונים', מרטה אטורה בתפקיד 'אלנה', קרלוס ברדם (אחיו הגדול של חאבייר) בתפקיד 'אפאצ'ה' ועוד שחקן שמתבלט מעל כולם (וארחיב על כך בהמשך) הוא לואיס זאהרה בתפקיד 'רלצ'ס', לא ציינתי מאילו סרטים או סדרות כל המעורבים ביצירת הסרט מפורסמים מהם מאחר ומי שלא מתעניין בקולנוע ספרדי, לא אמור להכיר את השחקנים הללו.

מאחר ומדובר בסרט כלא, אין ספק שהיוצרים שאבו השראה מהרבה סדרות ('אוז') וסרטים ('לשרוד מעבר לסורגים') שנעשו מעבר לים בכדי לספק חוויה קולנועית טובה ומעניינת, אך אני לא חושב שנתקלתי בהרבה תסריטים שהיו כל כך מתפתלים ומעניינים כמו זה, הסרט מאד מתח אותי ועל אף שניחשתי את התוצאות של מה שקורה בסרט, הייתי חייב להמשיך לצפות בדריכות כדי לבדוק האם אכן מה שחשבתי הוא אכן שיקרה, ואני מוכן להודות שלא צדקתי בכמה מקרים, וזה לא אופייני לי, כך שהיוצרים (ובכך גם הסופר שכתב את הספר עליו מבוסס הסרט) בהחלט הגיעו עם תסריט מקורי ומעניין, משופע בדמויות מעניינות וצבעוניות שהוסיפו לסרט עד מאד; אורכו של הסרט הוא כמעט שעתיים, שיחסית לסרטים אחרים שמגיעים לרמה כזו זה לא ארוך, ולמרות זאת לדעתי היו כמה קטעים שיכלו להשאר על רצפת חדר העריכה (בקטע באמצע הסרט היה נראה כאילו הוא נעצר), עם זאת הסוף, בדומה להתחלה (גם מבחינה אומנותית היו כמה מוטיבים שחזרו על עצמם), היה מעניין מאד ולא איכזב.

מבחינה מקצועית הסרט לוקה בכמה שדות, הסרט נראה שהוא מצולם כאילו והיה טלנובלה ספרדית מן המניין מלבד שוטים בודדים, שהיו משביעי רצון, הצורה והדרך בה צולם והוצג הסרט לרוב אורכו, לא תרמה נקודות לזכותו, בהתאם לאוירת הטלנובלה, לא מעט מהשחקנים שיחקו כאילו והיו באחת כזו, וזו עוד נקודות לחובתו, לעומת זאת, שני השחקנים בתפקיד הראשי, והשחקן שהזכרתי בתחילת הביקורת בהחלט היו נפלאים והוסיפו לסרט המון.

מבחינתי, הדבר הכי מדהים שקרה בסרט, קרה אי שם ברקע, אחת מדמויות המשנה היתה הדמות 'רלצ'ס', למרות הידיעה שמדובר בסרט עלילתי, ולא בדוקומנטרי, למרות הידיעה שכולם משחקים בכאילו, השחקן לואיס זאהרה גרם לי לחשוב באמת ובתמים, שבמקרה שלו מדובר באסיר מן המניין, שמלהקי הסרט חשבו שהוא יכול להיות דמות צבעונית שתוסיף לסרט ולכן ליהקו אותו לשחק בו (למשל בסדרת הכלא 'זינזאנה' הישראלית, חלק מהשחקנים ששיחקו את האסירים היו למעשה אסירים שנבחרו על ידי ההפקה להשתתף בסרט, גם מהסיבה של הגברת האותנטיות של הסדרה), מדובר היה בבחור די מבוגר, נראה כאילו הוא השתמש בסמים ב20 השנים האחרונות, מיתרי הקול שלו כבר היו לא מכוונים מרוב צעקות במשך הזמן, ההליכה, התנועות, הלבוש, המבט הבוהה, הקללות שנזרקות לחלל הפתוח, הכל, פשוט הכל היה אמין ומציאותי במאת האחוזים, לרגע לא חשבתי שמדובר בשחקן, ההופעה היחידה ששכנעה אותי בכזו טוטאליות היתה של שון פן ב'קוראים לי סם', לאחר הסרט הייתי חייב לברר האם מדובר בשחקן אמיתי או שזהו אכן אסיר שלוהק לסרט ובIMDb תהיה לו בקרידיטים רק שורה אחת, למרבה הפלא גיליתי שזהו שחקן (שאפילו שלח את ידו בתחום ההפקה) בעל רזומה מרשים של לא פחות מ65 סרטים וסדרות בהשתתפותו, עוד הופתעתי לגלות שבמציאות הוא נראה צעיר בהרבה מאיך שהוא נראה בסרט, ובקיצור, הוא קנה אותי, הייתי רוצה לראות תפקידים אחרים שלו ולקבוע האם בדומה למושא ההשואה שלו שון פן, גם הוא נכנס לכל תפקיד בצורה כה משכנעת עד ששוכחים במי מדובר, ובכן שון פן כבר הרשים אותי הרבה יותר מפעם אחת וכעת, אם אצליח לתפוס את הספרדי בסרט נוסף, אזכה לדעת אם לשחקן שאני מגדיר כ'טוב מכולם בכל הזמנים' יש מתחרה על התואר.

סרט שמתחת לכל המסכות של המתח והאקשן מנסה להעביר גם קצת מסר אודות התנאים של החלשים מול החזקים וההבטחות שאף פעם לא ממושמות ובפרט חוסר ההתחשבות באסירים, מאחר והוא ספרדי הוא נוגע גם בסוגיה פוליטית והם המורדים הבאסקים מצפון המדינה שבדומה לקטלונים מנסים להשיג לעצמם עצמאות ולפעמים הם עושים זאת על ידי טרור של חברי המחתרות, אני לא מספיק מעורה בפוליטיקה הספרדית בכדי לאמר אם הסרט בא להציג את מאבקם כצודק, אך כצופה מהצד היה נראה כאילו מציגים את המורדים באור שלילי, כאשר הם חשובים למנהלי המדינה יותר מאשר כל אדם אחר שנמצא בכלא, לא משנה מאיזה צד של החוק הוא, מהלך כזה של יוצרי הסרט יכול לגרום לאנטגוניזם כלפי אותה קבוצה לדעתי (אך יכול להיות שמדובר בהשקפות של כותב הספר, והדמויות הללו היו חיוניות לתסריט בכדי ליצור את כל המתח ששרר באויר).

סרט כלא מלא דרמה, מתח ואקשן, גרם לי ממש להכנס אליו ולחיות אותו, הדמות של הכוכב הראשי 'תחתונים' גרמה לי לחוש כאילו ואני הייתי שם במקומו, ומאד הזדהתי איתו ועם מה שמתגלגל איתו אחרי כל מה שקרה לו, לא בכל סרט מצליחים היוצרים לשאוב אותי בצורה כזו טוטאלית לתוכו (ותאמינו לי שאני לא היחיד שנשאב), בהחלט סרט טוב ומספק שהצליח לגרום לי לדבר עליו (ובמיוחד על זאהרה) גם חצי שעה אחרי שהוא הסתיים, לכל מי שאוהב סרטי כלא, אל תחשבו פעמיים, על אף השפה זה אחד מסרטי הכלא הטובים שתתקלו בהם, במיוחד בשנים האחרונות, אל תפחדו מהשפה, כי כשהסרט טוב, לא משנה באיזו שפה הוא, לא מומלץ לחובבי קומדיות או סרטים רומנטיים, אני מאד אהבתי והתחברתי ולכן אני מעניק לו ציון של 8.5 מתוך 10.

http://www.imdb.com/title/tt1242422/

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה