Black Mirror מראה שחורה

אפשר לקרוא לזה מיני סדרה, אבל אני אבחר לקרוא לזה פרויקט טלויזיוני דרמתי בן שלושה חלקים משנת 2011 בהפקת ערוץ 4 הבריטי, פרויקט מבריק ומהפנט שמציג בפנינו מראה, והיא מראה שחורות.

המשמעות של השם היא ה'מראה' שעל מסך הטלויזיה, המחשב והסמארטפון שיש לכל אחד, מן מראה שחורה שכזו, והפרויקט הזה מנסה להתחקות אחרי ההשלכות של התמכרות שלנו לטכנולוגיות הללו, בפרק הראשון, יוטיוב, טוויטר, פייסבוק ושאר אמצעי התקשורת מראים לנו שבימינו כל ניצוץ קטן יכול להשתולל כמו אש בשדה קוצים תוך כמה שעות ספורות, ולגרום לדברים בלתי מתקבלים על הדעת להתרחש, הפרק השני, מדבר על עולם מעט יותר עתידני והוא מראה כמה מנוכר ומעוות עולם תכניות הריאליטי והטלויזיה, ובנוסף מותח ביקורת על הקניין של האדם בעת החדשה, ובפרק השלישי והטוב ביותר לטעמי, מוצג לנו פטנט מדהים המקליט את הזכרון שלנו שהוא דבר שבשגרה בעולם המוצג בפרק, ומה יכול לקרות כשמתמכרים לאותו המוצר והעניינים קצת מסתבכים.

בסך הכל התבנית של הפרקים די חוזרת על עצמה, ועדיין העלילה מצליחה להפתיע בכל פרק מחדש, תחילה גורמים לנו היוצרים לחוות מעט את הטכנולוגיה המדוברת בפרק, להתחבר לחוויה, אפילו להתקנא בכל מה שקורה על המסך, לאט לאט מה שנראה כל כך מדהים ושווה הולך ונהיה הדבר האחרון שהיתם רוצים לחיות בו או איתו, כאילו שהגולם קם על יוצריו, אך לא במובן של רובוטים ומחשבים שמשתלטים על העולם, אלא במובן של ההשלכות שנגררות בעולם בו ישנה התמכרות קולקטיבית לטכנולוגיה ולמה שהיא מספקת לנו, במקום לצאת ולחוות, אנו מתנוונים מול המסכים וחווים חוויות שהן לא שלנו, מתרגשים דרך ריגושם של אחרים, ובכן התבנית היא קודם כל להתאהב בטכנולוגיה ואז להבין כמה הרסנית היא יכולה להיות (חשוב לציין שמובאים בסדרה מקרים שהם אישיים, ובסך הכל יכול מאד להיות שכמו הרבה דברים אחרים ההתקדמות הטכנולוגית היא דבר מבורך וטוב אך עם זאת, תמיד יהיו כאלו שיפלו בין הכסאות ולהדגים מקרים שכאלו זו בדיוק המטרה של הפרויקט הזה), כך שבסופו של דבר, אחרי צפיה בשלושת הפרקים (הראשון נראה כאילו יכול להתרחש בהווה והשניים האחרים נראים מעט רחוקים, אך מתקבל על הדעת שמתישהו מה שמוצג בהם אכן יקרה) המחשבה שלי היא שלא הייתי מתנגד לכמה מהחידושים הטכנולוגיים (הבדיוניים) שהוצגו בפניי.

די התחברתי לדמויות הראשיות בכל פרק, ויותר מזה די התקנאתי (במיוחד בתחילתם של הפרקים) בטכנולוגיה שמוצגת בשני הפרקים האחרונים, לא הייתי מתנגד בכלל לאותו פטנט גאוני שמוצג בפרק השלישי ואני בטוח שאם אכן יצליחו לפתח מוצר שכזה הוא יהיה הצלחה מסחררת ויפתור הרבה מאד בעיות (וגם יצור לא מעט כאלו, כפי שאפשר לראות ב'מראה שחורה').

בגדול היוצר של הפרויקט הוא צ'רלי ברוקר (הוא כתב את שני הפרקים הראשונים בעוד שאת השלישי כתב ג'סי ארמסטרונג), הוא וכל המשתתפים ביצירת הפרויקט הם בריטים, כשאף אחד מהם לא מספיק מוכר כדי להזכיר את שמו ולציין מאיפה הוא אמור להיות זכור לכם, אך צריך לשבח את הכתיבה והבימוי בפרויקט הנהדר הזה, המשחק עם זאת התנדנד, הוא היה לרוב לא מספיק משכנע, אך לעתים היו קטעים עם משחק מאד אמין, מבחינה טכנית, אמנם לא מדובר באולפן הוליוודי עם תקציבי ענק אבל הכל היה על סף המושלם (במיוחד הפרק האחרון), בפרק השני קצת הפריע לי האנימציה שעל המסכים שנראתה מעט מיושנת (כשתראו תבינו), אבל באופן כללי הכל היה מוצג באופן מאד משכנע ומציאותי, וברוב המקרים השחקנים נראו ככאלו שאכן חיים בעולם בו אותן טכנולוגיות הן דבר שבשגרה.

מאד מצער שהפרויקט הזה הוא בן שלושה פרקים בלבד, מאחר ואחרי צפיה בהם יש חשק עצום לעוד פרקים בסגנון, עם זאת, אני מאמין שבעתיד נזכה לשמוע עוד אודות הפרויקט הזה, בין אם בהמשכו ובין אם בעיבוד שלו לפרויקט אמריקאי או אפילו לסרט.

אני חייב לציין שאני כרגע עובד יחד עם אחי על תסריט, ונראה כאילו הפרק הראשון מנסה להעביר מסר די דומה לזה שאני ואחי מנסים להעביר בתסריט שאנחנו כותבים, ומעניין לראות איך שעוד אנשים חושבים על רעיונות שכאלו.

לפי טעמי הפרק הראשון הוא מזעזע בהברקתו ובמסר הנוקב שלו, וכאמור הזכיר לי רעיון שיחד עם אחי התחלתי לפתח סביבו תסריט, אני מוכרח להודות שאני חשבתי שמה שאני הולך עליו הוא נועז, אבל אחרי צפיה בפרק הבנתי שאפשר ללכת עם הרעיון הזה אפילו רחוק יותר, הפרק השני אמנם מציג את העולם המפותח ביותר, אך מבחינת התוכן שלו הוא היה המאכזב ביותר מבין השלושה, כשהמסר שמועבר בסופו לדעתי לא מספיק מדויק, והפרק השלישי בהחלט היה הטוב ביותר בעיניי, בהחלט הייתי בשוק ממה שקרה שם, שוב ושוב, תסריט מבריק, במוי גאוני, אפקטים ללא רבב, והוצאה לפועל מצוינת של השחקנים.

מומלץ כמעט לכולם, הבעיה היחידה בצפיה בפרויקט זה שהוא מציג תכנים מעט גסים שלא הייתי ממליץ למי שנבוך בקלות לצפות בהם, בטח לא בחברת אחרים (בהדרגה, הפרק הראשון הוא הגס ביותר, השני מעט יותר מעודן, והאחרון הוא הכי פחות גס מבין השלושה), אבל זה יותר ממומלץ פשוט לראות ולהפנים שגם לפיתוחים הכי מדהימים שיכולים לשמש אותנו ולבדר אותנו באופן יומיומי יש צד אפל שלא נעים להתקל בו, וכאן זו ההזדמנות להיודע לצד הזה, מקבל ממני ציון של 8.5 מתוך10 (בדיוק כמו הציון שלו בIMDb).

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה