Footnote הערת שוליים

סרט דרמה ישראלי עטור פרסים מ2011 פרי עטו ובימויו של יוסף סידר ('בופור', 'ההסדר') שמוכיח שוב שכנראה הוא יוצר הקולנוע הישראלי הטוב והפורה ביותר בשנים האחרונות, בסרט מככבים שלמה בר-אבא (נחשב לאחד מגדולי הקומיקאים בארץ בכל הזמנים, זכור במיוחד מ'זהו-זה') וליאור אשכנזי ('ללכת על המים', 'חתונה מאוחרת') שכבר שנים נחשב לאחד מהשחקנים המוכשרים ביותר בשוק הקולנוע המקומי.

הסרט עוסק בכל מה שמסביב ליחסים בין אב לבן, שניהם חוקרי תלמוד בעלי שם עולמי, בר-אבא מגלם את פרופסור אליעזר שקולניק, אדם די קר, שדבק במטודות שלו ולא מוכן להתקדם ולהתחדש, אדם זועף ושומר טינה, אפילו לבנו, הפרויקט הגדול ביותר בחייו 'נגנב' בידי פרופסור אחר, והשאיר אותו, אחרי עשורים של מחקר, ללא הישג משמעותי בקריירה, אשכנזי מגלם את בנו אליאור, פרופסור מבריק שכבר זכה להכרה בינלאומית ומקומית והוא מצטייר כאדם נוח על הבריות, ניכר כבר מסצנת הפתיחה שיש בינהם מתח גדול, כשהאב הוא זה שקובע את הטון בעוד בנו מנסה להטיב את יחסיהם.

הסרט היה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, מלבד זאת הוא כבר קטף את פרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן (והוא היה מועמד גם לפרס הסרט הטוב ביותר), בנוסף הוא זכה ב8 פרסי אופיר (פרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע), כשבין הפרסים: סרט השנה, תסריט השנה, במאי השנה, שחקן השנה, שחקן המשנה המצטיין והפרס לסרט בעל הסינמטוגרפיה הטובה ביותר.

אני מוכרח לציין שמבחינת איכות קולנועית סידר מוכיח שוב שהוא רמה אחת מעל כל שאר היוצרים בקולנוע הישראלי, האמנות בה מוצג הסרט שמה בכיס הקטן לא מעט סרטים הוליוודיים שמחשיבים את עצמם איכותיים, יש לו מעין סגנון משלו, כמו בהצגת שקופיות מלפני 30 שנה, בנוסף הצילומים והסאונד ערוכים פשוט מושלם, אני חושב שמבחינת סינמטוגרפיה זהו הסרט הישראלי המרשים ביותר בו צפיתי עד כה, בהחלט ראוי להערכה, שאפו!

אבל את איכויותיו של סידר אני כבר מכיר, הוא שוב מספק תסריט חכם ומלא רבדים ועומק, העלילה היתה מאד מעניינת למרות שאני הצלחתי לגלות הרבה מראש את אחד ה'טוויסטים' בעלילה, עם זאת הוא מתח אותי עד לסופו, תוסיפו על זה במוי רגיש וחכם וקיבלתם שוב את ההוכחה שמדובר בבמאי\תסריטאי הכי מבריק שיש למדינה שלנו להציע (ניכר בעבודותיו שהוא בילה לא מעט זמן מחייו בארה"ב, ולכן הסרטים שהוא יוצר נראים כל כך הוליוודיים) והרי ידוע לכולם, כמו שהוא מוכיח זאת שוב, שליאור אשכנזי הוא אחד מהשחקנים הישראלים הטובים ביותר, אך מי שמבחינתי היה גולת הכותרת שבסרט הזה הוא שלמה בר-אבא, מי שאני הורגלתי מאז ילדותי לראות כליצן קורע מצחוק הפך לאדם מבוגר ומרוחק, והוא משחק באופן מדהים, מי שלא מכיר את עבודותיו הקודמות לא יאמין שמדובר בקומיקאי מבריק, הוא משחק באופן כה דרמטי ואצילי, בקושי מעלה על פניו חצי חיוך במהלך הסרט, והדמות שלו לא מצחיקה ולו פעם אחת, נהדר לראות אותו עושה שינוי שכזה, שאפשר לקרוא לו שינוי של 180 מעלות, בהחלט הופעה מרשימה, שבצדק זיכתה אותו בפרס אופיר, אם הסרט היה באנגלית לא מן הנמנע שהוא היה מקבל מועמדות גם לאוסקר, בהחלט גורם לי להוריד בפניו את הכובע.

מאד התחברתי לסיפור, למרות שעל הנייר זה נשמע מאד לא מעניין, סרט על חוקרי תלמוד מהאונבסיטה העברית, והמרוץ להכרה מוסדתית של המדינה בפועלם, בפועל מדובר בדרמה משפחתית נוגעת ללב, רואים מצד אחד את האהבה וההקרבה של הבן אל מול הגאווה הבלתי מתפשרת של האב והקנאה שהוא רוחש להישגיו של בנו, מיותר לציין שהדמות שמתחברים אליה היא זו של אוריאל כמובן.

למרות הניחוח הבינלאומי של הסרט מבחינת האיכות, התוכן שלו מתאים בדיוק לקהל הישראלי, ולפלח האינטלגנטי שבו, הוא מערב לא מעט קטעים כתובים, ומן הסתם, רובם ככולם בשפה העברית, כך שלצופה לא ישראלי יהיה קשה יותר להכנס לעומק הקורה בסרט.

לכל מי שחובב קולנוע ישראלי איכותי, הסרט הזה הוא בשבילכם, למי שלא אוהב סרטים כאלו, עדיף שלא תצפו ותתבאסו על עצמכם ועל הסרט, אם הייתי אמור לתת לו ציון כסרט ישראלי הייתי מעניק לו 9 מתוך 10, אך בהתחשב בעובדה שאני מדרג אותו ביחס לכלל הסרטים שראיתי, הוא זוכה 'רק' ל7.5 מתוך 10.

http://www.imdb.com/title/tt1445520/

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה