The Polar Express רכבת לקוטב

סרט אנימציה מ2004 שהיה די מהפכני ומתקדם בזמנו כשהוא היה מהראשונים להציג את העבודה עם טכנולוגיית לכידת התנועה (Motion capture) שמאז ועד היום נמצאת בהתפתחות תמידית ומשתלבת ביותר ויותר סרטים, גם ב2012 הגרפיקה של הסרט הזה נראת מאד מתקדמת ומאד מרשימה, מאמין שלפני 8 שנים זה היה מרשים עוד יותר.

התסריט נשען על ספר של הסופר האמרקאי כריס ואן אלסבורג בעל שם זהה, כל הסרט מתרחש בערב חג המולד כשגיבור העלילה חסר השם (כמו מרבית הדמויות בסרט) שכבר מתחיל להיות מבוגר מדי בכדי להאמין ברוח חג המולד ובסנטה קלאוס עולה על הרכבת הקסומה והחלומית.

מי שהשם שלו מרוח בגדול על הסרט הזה הוא טום הנקס ('פורסט גאמפ', 'גרין מייל'), אחד השחקנים הכי אהובים שיש מגלם בסרט לפחות 5 דמויות (כשאת אחת מהן, זו של הילד מדובב מישהו אחר) ובהחלט מפגין כישורים יוצאים מן הכלל, אמנם על תנועותיו של הנקס הולבשו דמויות אנימציה ממוחשבות, אך התנועות טבעיות לחלוטין ומתאימות מאד לכל אחת מהדמויות בדיוק.

הבמאי של הסרט הוא רוברט זמקיס (ששיתף כבר פעולה בעבר עם הנקס ב'פורסט גאמפ' ו'מתחיל מחדש' אך נזכר בעיקר כיוצר סרטי 'בחזרה לעתיד') שגם היה שותף לעיבוד הספר לתסריט יחד עם וויליאם בויס ג'וניור ('ג'ארהד', שיתף פעולה עם זמקיס גם ב'מתחיל מחדש'), הם תופרים יחד עלילה קסומה וסוחפת שמתאימה לא רק לילדים, אם תתנו לילד שבכם לצפות בסרט צפויה גם לכם הנאה גדולה.

השחקנים מלבד הנקס הם לא כל כך מפורסמים (ואחרי שהוא עשה כל כך הרבה דמויות כמה שחקנים עוד צריך?), הילד שדיבב את הגיבור בסרט הוא ג'וש האצ'רסון ('הילדים בסדר', 'טרביטיה') שיחגוג בקרוב 20, מאז הוא שיחק כבר בכמה סרטים ואם הוא ימשיך בקצב הזה הוא בהחלט יכול להשתלב בתעשיה כשחקן מן השורה, מלבדו אין אף אחד שראוי לציון, בסך הכל ההופעה המרשימה ביותר היא זו של הנקס, והיא מזכירה במקצת את תצוגת המופת של רובין וויליאמס בתור מדובב בסרט 'אלאדין' כשהוא הפגין כישורים מדהימים בתור הג'יני בעל 1000 הפרצופים והדמויות.

האספקט המרשים ביותר, כפי שציינתי לפני כן הוא הטכנולוגיה בה נעשה הסרט, ובפרספקטיבה של 8 שנים הוא שומר על רמה מאד גבוהה ואיכותית, הטכנולוגיה איפשרה ליוצרים לקחת את הצופים למסע מופלא שלעולם לא היה ניתן להציג ללא הטכנולוגיות הללו, בהחלט חוויה מדהימה של צפיה, גם הפס-קול, למרות שציפיתי ממנו ליותר היה מאד יפה (הבעיה מבחינתי שלא היתה בו מנגינה מסוימת שהצליחה להדבק) והאפקטים של הסאונד הם מן המשובחים ביותר שנתקלתי בהם.

הסרט סיפק לי חוויה מאד מיוחדת, כמו שרועי אמר עוד לפני הצפיה בסרט, זה הדבר הכי קרוב לחלום שניתן לצפות בו, אינספור סיטואציות מדהימות ששואבות אותך לתוך הסרט, בהחלט הרגיש כמו לצפות בחלום, סרט קסום שבא להעביר מסר מאד נאיבי וילדותי, אך קהל היעד העיקרי שלו הוא בסך הכל ילדים, אמנם הסרט לא גרם לי להאמין בסנטה קלאוס, אך הוא בהחלט העביר כמה מסרים מאד תמימים ויפים, בנוסף לכל האוירה הקסומה, הסרט גם מאד הצליח להצחיק יותר מפעם אחת (ואין כמו אייל שגם צפה איתנו בסרט כדי לצחוק יותר, במיוחד כשמדובר בסרט אנימציה), למרות שמה שהיה הכי מצחיק הוא שבהתחלה חשבתי(נו) שהשגתי בטעות את הגירסה המדובבת ברוסית של הסרט – אוי האימה! 8 וחצי ג'יגה של סרט באיכות 1080 וזה ברוסית?! מזל שאפשר להחליף את השפה של הסרט.

ובכל זאת היה חסר משהו בסרט, עם כל המסרים הוא היה די שטחי והדמויות בו היו מאד שטחיות גם כן, אמנם הוא היה מלא פעולה ומרץ אך הוא לא ממש התפתח לכיוונים מעניינים במיוחד וללא הטכנולוגיה המדהימה הוא יכול היה להיות משעמם מאד, אך בכל זאת, מדובר בסרט המיועד לילדים ולכן זה נסלח, אני חייב להוסיף שהיתה בסרט דמות שהיא מהיותר מרגיזות שנתקלתי בה, בהחלט דורשת בעיטה לראש, דמות של ילד ממושקף שחושב שהוא יודע הכל ונראה כאילו דמותו של שלדון קופר מהמפץ הגדול מציגה ורסיה של אותו ילד נוראי כשהוא התבגר.

בסך הכל מומלץ לכל מי שעדיין יש בו את הניצוץ של הילד, סרט מקסים שעשוי מכל הלב, הופעה מדהימה של הנקס ב5 תפקידים (!!!) וטכנולוגיה משכנעת ביותר, מקבל ממני ציון של 8 מתוך 10.

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה