The Debt החוב

דרמת מתח משנת 2010 שמבוססת על סרט ישראלי בעל שם זהה אותו יצרו עידו רוזנבלום ואסף ברנשטיין, עלילת הסרט מתרחשת ברובה בברלין המזרחית בשנת 1965 אך חלק מהסרט מתרחש בתל אביב של 1997, מאחר והסרט הוא במקור יצירה ישראלית אפשר למצוא בו כמה שחקנים שיהיו מוכרים לכם מסדרות וסרטים ישראליים כשלצדם כמה תותחים כבדים מהוליווד.

עלילת הסרט מספרת על תא של המוסד שמוצב בברלין ותפקידו הוא ללכוד רופא גרמני שבתקופת השואה זכה לכנוי 'המנתח מברקנאו' והיה אחראי לכמה זוועות שלא יעלו על הדעת, התכנון המקורי הוא לחטוף את אותו הנאצי ולהביא אותו למשפט צדק בישראל, את התא מרכיבים שלושה אנשים, המפקד סטפן (קסוקס, ווילקינסון), ותחתיו רייצ'ל (צ'סטיין, מירן) ודייויד (וורית'ינגטון, הינדס), הסרט גם עוכב אחרי שלושת הדמויות לקראת פרסום ספר 30 שנים מאוחר יותר שמספר על סיפור הגבורה שלהם בפעולה המדוברת.


הבריטי ג'ון מדן ('שייקספיר מאוהב' שזיכה אותו במועמדות לאוסקר, 'הוכחה') הוא הבמאי של הסרט, את העיבוד של התסריט לגרסתו הנוכחית עשו מת'יו ווהן (שכתב וביים סרטים נהדרים כמו 'קיק-אס' ו'אבק כוכבים' ויצר גם את 'אקס-מן: ההתחלה'), ג'יין גולדמן (שותפה לתסריטיו של ווהן) ופיטר סטראוהן ('החפרפרת', 'גברים שבוהים בעזים'), אני לא ראיתי את הגרסה הישראלית ולכן אין לי בסיס להשוואה אך בסך הכל מתקבלת אוירה של סרט סוג ב' כשמתחילים לצפות בו, בהמשך הוא הולך ומשתפר והסוף אפילו הרשים אותי.

מה שהכי הפתיע אותי בסרט הוא סוללת הכוכבים שנרתמו לשחק בו, משום מה אני מחשיב את הסרט כחצי ישראלי מאחר והוא מבוסס על סרט ישראלי וחלקו מצולם בישראל, זוכת האוסקר הלן מירן ('המלכה', 'אדום'), טום ווילקינסון ('מייקל קלייטון', 'שייקספיר מאוהב' שקיבל בעברו שתי מועמדויות לאוסקר) וקיארן הינדס ('מינכן', 'הדרך לפרדישן') בתפקיד שלושת סוכני המוסד כשהם מבוגרים, אפשר להגיד שמלבד מירן, השחקנים כבר אחרי שיאם, אך כשצופים ברשימת הקרדיטים שמשחקים את הדמויות בשנותיהם הצעירות מגלים שני כוכבים עולים בתעשייה העולמית, ג'סיקה צ'סטיין (שפרצה השנה לתודעה עם שלוש הופעות מדהימות ב'העזרה', 'סערת רוחות' ו'עץ החיים'), סם וורת'ינגטון ('אוואטר', 'התנגשות הטיטאנים') כשלצדם מרטון קסוקס ('שר הטבעות', 'XXX') שאמנם לא מוכר כמו שני השחקנים האחרים אך בכל זאת מדובר בשחקן שיש לו רזומה מרשים, את תפקיד הרופא הנאצי מגלם ג'ספר כריסטנסן (סרטי 'בונד' האחרונים, 'מלנכוליה'), הקאסט אמנם לא מפציץ בהופעה שתפיל אתכם מהרגליים אך אכויות ורמת המשחק שומרות על רמה גבוהה יחסית כשכמובן 2 החוליות הנשיות שמגלמות את רייצ'ל בשני השלבים בחייה הן המרשימות ביותר, שוב אני רוצה לציין שג'סיקה צ'סטיין מסתמנת בעיניי כאחת השחקניות הכי טובות שפועלות כיום וזו פשוט הנאה לצפות בה בכל פעם מחדש בדמות שונה בתכלית מהדמויות האחרות שלה שכבר הספקתי לצפות בהן, שחקנית מאד מגוונת שמצליחה להכנס לכל דמות שהיא נדרשת לגלם בהצלחה כבירה, לצדם של השחקנים הזרים יש גם כמה ישראלים שאפשר לזהות, המוכרים מבינהם הם רומי אבולעפיה ותומר בן דוד.

מבחינת האספקטיים המקצועיים יותר של הסרט עליתי על כמה פאקים באמינות של תל אביב מודל 97 כשברקע הצלחתי להבחין בכמה מכוניות חדישות יותר, לדעתי הסט של הדירה של חוליית המוסד בברלין לא ממש שידרה את מה שהיתה אמורה לשדר לצופה, ובאופן כללי רק חלק קטן מהמאורעות שהתרחשו ב1965 באמת נראו ככאלו שמתבצעים באותן שנים, לא הצלחתי להשתכנע שמדובר ב65 או 97 בכל סצנה וסצנה וחבל, הפסקול של הסרט די רדום ורק פעם או פעמיים במהלך הסרט יצא לי לשים לב שהוא נמצא שם, אך באותן הפעמים בהחלט שהוא היה איכותי וראוי.

למרות שבהתחלה נראה היה לי מוזר כל העניין עם השפות בסרט, אני חושב שבסך הכל הם הצליחו לא לעצבן אותי יותר מדי, כפי שציינתי אני אוהב שנצמדים לשפות בסרטים, ואם בוחרים להפוך שפה כלשהי לאנגלית אני תמיד תומך להעלים יחד עם השפה גם את המבטא, אך הפעולה האחרונה לא נעשתה בסרט הזה, עם זאת נחמד לראות כוכבים גדולים מנסים לעשות מבטא ישראלי (לא בהצלחה יתרה אם תשאלו אותי), הקטע ההזוי הוא שמעט השחקנים הישראלים שפוצים את פיהם בסרט (במיוחד דמות אחת של אישה מבוגרת בארוחת הערב החגיגית) מדברים במטא מאד לא מובן שלא הייתי משייך לאף מדינה בעולם, אם אומרים לי לדבר באנגלית במבטא ישראלי אין דבר יותר קל מזה, אז איך בדיוק הם הסתבכו?

האמת היא שהסרט החל בצליעה ולאט לאט הצליח להרשים אותי יותר ויותר והתוצאה הסופית היתה חיובית למדי, מעניין אותי עד כמה נאמנים למקור נשארו יוצרי הגירסה האמריקאית של הסרט כי בהחלט היו כמה פנינים בתסריט הזה (לצד לא מעט חורים כמובן..).

סרט שמתאים לראות בתקופה הזו שבה שזורים ימי זכרון לזכר הנספים בשואה ונופלי מערכות ישראל, בסך הכל בתור ישראלים די מומלץ לצפות בסרט, תמיד נחמד לראות איך מציגים אותנו בסרטים זרים, מקבל ממני הרבה בזכות היותו חצי ישראלי ומתעסק בנושאים שקשורים אל מדינתנו ציון של 7 מתוך 10.

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה