In Time עולם הזמן

מותחן מדע בדיוני פעלתני משנת 2011 שהצליח להפתיע אותי מאד לטובה, עלילת הסרט מתרחשת בעולם עתידני, בו המטבע הוא זמן, לכל אחד יש 25 שנים לחיות, וכשהוא מגיע לגיל הזה הוא 'מקבל' עוד שנה לחיות, כשעובדים מקבלים עוד זמן ובכדי להתקיים קונים כל מיני דברים בזמן, הרעיון הוא די גאוני והצורה בה הרעיון מוצג מאד מקורית ומשכנעת, גורם לצופה להעריך את העובדה שיש לו זמן כמעט בלתי מוגבל בהשוואה לאנשים המוצגים בסרט, זה מצליח לגמד במקצת את תאוות הבצע שכולם שותפים לה.

חברי רועי ביקש ממני לצפות בסרט 'מדע בדיוני כזה עתידני' אז חיפשתי מה יש והפוסטר של 'עולם הזמן' פתאום קרץ לי, האמת היא שכל מה שידעתי הוא שג'סטין מככב בו, הוא מתרחש בעולם עתידני ושזהו סרט מד"ב, אם נחבר את כל החלקים הללו התוצאה היא לא סרט מבטיח במיוחד, מה גם שנדמה היה לי ששמעתי מכמה מקורות שונים ביקורות פושרות ומטה ככה שהתכוננתי לעוד צפיה בסרט סתמי כדי להעביר את הזמן בכיף בלי להתרכז יותר מדי בפרטים הקטנים, אך היתה צפויה לי הפתעה נעימה בדמות סרט מוצלח מאד שלמרות משחק פושר של כמה שחקנים מצליח להעביר מסר מעניין של הערכה לחיינו כפי שהם, הסרט עשוי בצורה נהדרת והיה מאד מהנה לצפיה, יחד עם 'פלדה אמיתית' זהו סרט נוסף מאותו הז'אנר שעלה על כל הציפיות שלי בשנה החולפת.

יוצר הסרט הוא הבמאי-תסריטאי הניו זילנדי אנדרו ניקול, ב1997, בהיותו בן 33 הוא פרץ בסערה עם מותחן המדע הבדיוני המצוין 'מה קרה בגטקה?' אותו כתב וביים, שנה לאחר מכן כתב את התסריט לאחד הסרטים הגאוניים ביותר שנוצרו, בטח ב20 שנים האחרונות, 'המופע של טרומן' בכיכובו של ג'ים קארי והצליח לנבא את השתלטות הריאליטי על תרבות הבידור העולמית, הוא כתב וביים גם את 'סימון' המקורי ואת 'שר המלחמה' המקצועי, כשבין לבין כתב את התסריט ל'טרמינל' הנפלא בכיכובו של טום הנקס, אחרי הפסקה של 6 שנים הוא חזר עם הסרט המקורי הזה, שמזכיר מעט את סרטו הראשון כששני הסרטים חולקים מספר קווי דימיון, האמת היא שעם רשימה כל כך מרשימה של סרטים ברזומה, בדיעבד אם הייתי מודע לעובדה שהוא הבמאי והתסריטאי שיצר את 'עולם הזמן' הציפיות שלי היו הרבה יותר גבוהות, אך כידוע, עדיף לכוון נמוך ולהיות מופתע לטובה מאשר לכוון גבוה ולהתאכזב.

מי שנבחר לשחק בתפקיד הראשי הוא ג'סטין טימברלייק ('אלפא דוג', 'ידידים פלוס') שבשנים האחרונות נראה שנטש קריירה מוזיקלית סופר מצליחה לטובת הרדיפה אחרי החלום להיות שחקן מוערך בהוליווד, כשהוא בוחר סרטים בצורה הכי טובה ששחקן יכול, אחד ללב ואחד לכיס, כלומר סרטים איכותיים לצד קומדיות רומנטיות או שוברי קופות אחרים, למרות זאת הוא עדיין מקובע לטייפ-קאסט מאד ספציפי ואני מחכה לראות אותו מצליח להשתחרר מאותה הדמות כבר, עם זאת, הוא משחק בחציו הראשון של הסרט לא רע בכלל, אך ככל שהסרט מתקרב אל סיומו רמת המשחק (של כל הדמויות) יורדת פלאים, השחקנית שמככבת לצידו בסרט היא אמנדה סייפריד ('מאמא-מיה', 'ג'ון היקר') שנראית בדיוק כמו עוד איזה 2-3 שחקניות אחרות וקשה לעכוב מי מהן משחקת באיזה סרט, סייפריד לא הצליחה להרשים אותי עם תצוגה די פושרת של משחק, כשלאורך כל הסרט תקועה לה על הראש תסרוקת מאד מרגיזה שנראית כמו פאה (וסביר להניח שמדובר באחת כזו), בתפקידי משנה אפשר למצוא את סיליאן מרפי ('28 יום אחרי', 'התחלה'), וינסנט קרת'סייר (מוכר בעיקר מסדרת הטלויזיה 'מד-מן'), ג'וני גלקי (לנרד מ'המפץ הגדול') ובמה שהייתי מגדיר תפקיד אורח אפשר למצוא שחקנית נפלאה שנמצאת בנסיקה בשנתיים האחרונות, וזוהי אוליביה ווילד ('טרון – המורשת', 'הפלישה למערב' וכמובן כמה עונות ב'האוס'), כמו שציינתי לפני המשחק הוא לא החלק הכי טוב בסרט, למרות שיש בו לא מעט דקות של משחק סביר ומעלה, במיוחד ראויה לשבח העובדה שנראה כאילו כולם בסרט אכן חיים באותו עולם עתידני בו 'זמן הוא כסף' פשוטו כמשמעו.

הבמוי של הסרט הוא סביר, כשהבמאי לא הצליח להוציא את המיטב מהשחקנים לדעתי, מבחינת תסריט יש לי רגשות מעורבים, ברמת המקרו הוא גאוני ומבריק ברמת המיקרו יש בו כמה קטעים מרגיזים שחוזרים על עצמם ומאד הפריעו לי, נתחיל בחדשות הרעות, אני לא מבין מה ההתעקשות שהדמות הראשית תחזיק ביד אקדח לאורך שליש מהסרט, זה נראה אדיוטי לחלוטין, גם ההתנהגות של הדמויות לקראת הסוף מאד לא אמינה ומדובר במשחק פושר למדי שפועל לפי תסריט קלוקל, אך ברמת המקרו, הסרט פשוט מדהים, כל השחקנים הם צעירים מאחר וכולם מפסיקים להזדקן לפי הרעיון של יוצר הסרט בגיל 25, ככה שאמא שלך יכולה להראות בדיוק כמוך, נוצר כאן עולם של מעמדות שהוא ביקורת נוקבת על המציאות הקפיטליסטית שכולנו חיים בה, עולם בו העניים ישארו עניים והעשירים ימשיכו לצבור הון, כשכל המערכת לא מנסה לעודד שינוי בתפיסה הזו, אמנם כאן זה מוצג באופן הרבה יותר בוטה אך זהו סט החוקים שמתקיים גם בעולם האמיתי בזה הרגע, ואולי צריך לכתוב את הכתובת הזו על הקיר באותיות גדולות וצבעוניות כדי שמישהו ישים לב לכך, כך שבסך הכל הרשמים שלי מהתסריט הם די חיוביים.

מבחינת ההיבטים הטכניים של הסרט שוב יש לי רגשות מעורבים, אני הייתי מצפה מסרט עם עלילה שכזו להתרחש בעולם עתידני יותר שיציג תפאורה הרבה יותר עתידנית ויציג כמה חידושים טכנולוגיים שיפילו אותי מהרגליים, אך לצערי זה לא קרה, עם זאת התוצאה על המסך היתה מאד מקצועית, למרות שהבניינים נראו כמו אלו שאנו מכירים כיום, והמכוניות (למרות שהיו שם כמה מדהימות) קיבלו רק איזה טוויסט או שניים, במקום להציג דגמי קונספט עתידניים, המיכשור שבעזרתו משלמים או מקבלים זמן נראה היה מציאותי לחלוטין והצליח להכניס אותי לאוירה של מציאותיות בסרט, שוב, חבל שלא בחרו ליצור עולם מקורי יותר, אך בהתחשב בהחלטת היוצרים העבודה שנעשתה היתה מקצועית וטובה, לגבי הפס-קול אני לא יכול להגיד שמשהו ממנו נשאר איתי, אך במהלך הסרט הוא עשה את עבודתו נאמנה.

הסרט מומלץ כמעט לכולם, לא מדובר בעוד סרט סתמי וחלול, אם תצליחו לראות מעבר לביצוע הפושר לקראת סופו את המסר שהוא מנסה להעביר (לפיו יש להעריך את הזמן שברשותנו) אז הסרט עשה את שלו, מאד הופתעתי לטובה ממנו והוא זוכה ממני לציון של 7.5 מתוך 10.

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה