Mr. Nobody מר אף-אחד

תשמעו.. תראו.. תבינו.. סרט מדהים!
הסרט הזה לא דומה לאף סרט שראיתי! (וראיתי לא מעט סרטים, אני חייב לציין), סרט שקשה להגדיר אותו לז'אנר מסויים, ההגדרה הכי טובה תהיה פנטזיית דרמה רומנטית, הסרט הזה פשוט שאב אותי לתוכו, שעתיים שישבתי מרותק למסך (ועוד ראיתי אותו בלי תרגום) כשבראשי רצות להן כל מיני תאוריות לגבי מה ואיך מתחולל בסרט הנפלא הזה, אז אם אתם אוהבים סרטים שגורמים לכם להפעיל את המוח טוב-טוב (ועוד טוב) במהלך הסרט, כשאתם לא יודעים מה קורה בו עד לסוף ואפילו אז - לא בטוח שתדעו, וגורם לכם להמשיך לשאול את עצמכם ולשחזר בראש מה קרה בסרט גם אחריו זה הסרט בשבילכם, מסוג הסרטים שנשארים אתכם.

השחקן שמככב בסרט הוא ג'ארד לטו (הזכור לטובה מ'רקוויאם לחלום' ושהתתף גם ב'שר המלחמה' ולמי שלא יודע הוא גם המייסד והסולן של להקת 30 Seconds To Mars, וסוג של ראיתי את הסרט כי באותו השבוע הלכתי להופעה שלהם) בהופעה מגוונת מאד בתפקיד שדורש ממנו לשחק משהו כמו 7 אנשים שהם אותו אדם, אך הם שונים במהותם (מדהים ומשכנע במיוחד איך שהוא משחק את נמו כשהוא זקן, הרבה בזכות איפור מצוין), הוא בהחלט 'דופק' הצגה, עוד תצוגה מרשימה היא של שרה פולי ('שחר המתים', 'גו') שמשחקת את אליס, היא משחקת כל כך טוב שמתחשק לבעוט בה במהלך הסרט, הילד (תומאס באיירן) והנער (טובי רגבו) גם הם משחקים נפלא, חשוב לציין גם את דייאן קרוגר ('ממזרים חסרי כבוד', סרטי 'אוצר לאומי') שמשחקת את אנה באופן טבעי ויפה, בהחלט ניתן לקבוע שבאופן כללי בחירת הקאסט היתה מאד מוצלחת, כשלאורכו של הסרט השחקנים שומרים על רמת משחק גבוהה למדי.

לא מדובר בהפקה הוליוודית, זהו סרט שהוא קו-פרודוציה אירופאית משנת 2009, כשהבמאי הנהדר (שגם כתב את התסריט המופלא), ג'קו ואן דורמאל (זהו סרט ראשון דובר אנגלית שהוא יוצר) מגיע מבלגיה, והאולפנים שמעורבים בהפקת הסרט הם ממספר מדינות ב'יבשת הישנה', לכן לא ציפיתי לאפקטים יוצאי דופן - אבל אני מוכרח להודות שהתבדתי, במהלך הסרט ישנם אפקטים שלא היו מביישים אף שובר קופות הוליוודי, ולרגע לא מבחינים שמעורבת בסרט גם מלאכת מחשב (מדהימה במיוחד הסצנה של טיפת הגשם), הסינמטוגרפיה מאד מרשימה גם היא, כשמשולבים בסרט צילומים מדהימים ומעברי סצנות גאוניים, כשרואים את הסרט מבחינים שמדובר בסרט איכותי ולא ב'סתם עוד סרט', הפס קול בכלליות ובחירת השירים בפרט גם הם מאד מוצלחים, מאחר והסרט מתפרש על מספר שנים רב, הבחירה וההתאמה של השירים והמוזיקה לתקופה מכניסים את הצופים לאוירה הנכונה באופן פשוט מושלם.

הכי חשוב שתבינו - כנראה שלא תבינו! הסרט מסובך ברמות, הוא מתרחש בסוג של מה שנראה כשצופים בו, עולמות מקבילים, הסרט נע קדימה ואחורה במרחבי הזמן וגם אחרי שהוא מסתיים אתם נשארים עם סוף שאתם בוחרים להבין מה שבא לכם להבין, סוף שפתוח לאינטרפטציה של הצופה לבחור מה שהוא רואה לנכון.

מה שאני בחרתי להבין הוא - ספוילר!, אל תקראו אם עוד לא צפיתם:
כל החיים של נמו ובעצם שלנו, יכולים בעצם להיות דמיון שלנו עצמנו מלפני כמה שנים, במקרה של הסרט, כשנמו היה בן 9 והיה על סף קבלת ההחלטה שתחרוץ את גורלו הוא הריץ בראשו את כל התרחישים האפשריים והסרט הוא בעצם אותם תרחישים שילד בן 9 מדמיין לעצמו באותה נקודה גורלית, טיעון שיכול לחזק את ההוכחה הזו הוא השם נמו, שמשמעותו בלטינית היא 'אף-אחד', כלומר כל חייו שנפרשו לפנינו בשעתיים ומשהו של צפייה בסרט בתרחישים שונים לא מהווים הסטוריה אישית של אף-אחד, רק דמיון של ילד בן 9, זה גרם לי לחשוב 'רגע, יכול להיות שמי שאני עכשיו זה רק דמיון של עצמי מלפני 10-15 שנים? שבעצם כל מה שאני חווה הוא בעצם הזיה?'

וגם אחרי ביקורת שכזו אני מרגיש כאילו לא התחלתי לדגדג את ההרגשה שיש לי כלפי הסרט הזה, פשוט קשה להגדיר או לתאר אותו, צריך לחוות אותו, סרט ענק, יחיד במינו, אחד האהובים עליי, בטח מהשנים האחרונות ובטח ובטח כשמדובר בסרטים אירופאים, התסריט המבריק, הבמוי, העריכה, הצילומים, האיפור, התפאורות, האפקטים, המשחק, המוזיקה, פשוט הכל תפור למידות הסרט בהזמנה מיוחדת מראש, פשוט סרט מושלם! אם אתם אוהבים ומעריכים קולנוע, סביר להניח שתתאהבו בסרט הזה קשות כמו שאני עשיתי, הסרט יותר גדול מהילד שמדמיין אותו, כי אני מביא לו 10 מ10.

4 תגובות על הביקורת:

roi hatuka אמר/ה...

סרט מדהים הכי טוב שיצא לי לראות בחיים וראיתי דיי הרבה סרטים בחיים שלי אני בן אדם שאוהב לחשוב באמצע הסרט וזה סרט שמאדגר לך את המוח גורם לך לתהות מה קורה שם אתה ממש ניכנס לסרטים בתוך הסרט האפקטים מדהימים הכל ניראה ממש כאילו אתה בחלום מתמשך ובאמצע החלומות מתחלפים אחד בשני אין פשוט חוויה של סרט חובה לכולם!

Unknown אמר/ה...

וואו, בהחלט סרט מדהים שגורם לך לחשוב הרבה(!) אחריו. גורם לחשוב על כל החיים בצורה שונה.. גם אחרי שהוא נגמר לא בהכרח אפשר להבין את כוונת המשורר.
מתחברת למה שכתבת, גם אני חושבת כמוך, רק שאתה, כהרגלך יודע לנסח בצורה הטובה ביותר.(:
ממליצה בחום, חווית צפייה נהדרת מובטחת.

Tal Cohen אמר/ה...

בהחלט אחד מהסרטים שגורמים לך ולחשוב ומשאירים אותך עם הרבה דברים לעבד. מאוד אהבתי ואני ממליצה.

אנונימי אמר/ה...

תודה על הסיקור המדהים הזה . לא רק שאני חושב שהסרט הזה הוא מדהים מדהים ומדהים ,אלה יצירת מופת . ואין הרבה כאלו לדעתי , זה מוזר ,סרטים כאלה הם כל כך יפים וכה אנדרייטד וחבל !!!!!!!!
הסרט הזה הוא מספר אחת ברשימה אצלי ,אחרי יותר משנה שהערתי במלוא המובן של המילה את פורסט גאמפ (שראיתי אותו 8 פעמים!) ,אני כל כך מערית את ג'ארד לטו ,לא רק שהוא שחקן יוצא מן הכלל אלה גם זמר . אין עליו .
יום טוב :)

הוסף רשומת תגובה