Donnie Darko דוני דארקו

סרט דרמה מסתורי שמשתייך לז'אנר המדע הבדיוני משנת 2001 בכיכובו של ג'ייק ג'ילנהול ('הר ברוקבק', 'זודיאק') ובבימויו של ריצ'רד קלי (מאוחר יותר עשה את 'הקופסה' ו'דומינו') שמביא בפנינו את סיפורו המוזר של דוני דארקו, נער מעט משונה וסדרת אירועים ביזאריים שרודפים אחד אחרי השני כשדוני במוקד העניינים.

הסרט מרתק בצורה ממגנטת, והוא הצליח להפעיל לי את המנועים שבמוח טוב טוב, ממש יכולתי לשמוע את עצמי חושב מה בדיוק קורה ואיך לפצח את הסרט הזה, אני חייב לציין שכשראיתיו לראשונה לפני כשנתיים וחצי לא ממש הבנתי מה קורה ודי ויתרתי עליו, אך כשנשאלתי לאחרונה על מה בדיוק הסרט מעוד מישהו שלא הבין אותו, אמרתי לעצמי שאני חייב לצפות בו שוב, ולנסות לפצח את החידה המסתורית הנצורה בו, מלבד פרטים קטנים (ולצערי את הסוף), לא זכרתי מאומה מכל המתרחש בסרט, לכן הייתי מרותק למסך ושאבתי כל פיסת מידע תוך כדי ניסיון לפענח את המשמעות של המתרחש בסרט, גם אחרי שהצלחתי עדיין היו נותרו לי שאלות, ולכן, כמו שהייתי ממליץ לכולם, חיפשתי באינטרנט את הספר מתוך הסרט שנקרא 'הפליסופיה של המסע בזמן', שלפחות בגירסה בה אני צפיתי לא מופיעים כל הפרקים שלו שמסתובבים ברשת, והפרקים הללו עוזרים מאד בפיצוח והבנת המשמעות של הסרט.

אני משער שרבים מן הצופים בסרט לא הצליחו להבין מה קורה בו ולכן, אני אחרוג ממנהגי ואספר בדיוק מה קרה בסרט ולמי שלא ראה אותו זה פשוט יהרוס את הכל, אז אני אכתוב את ההשקפה שלי לגבי ההתרחשויות ואת הפסקה הזו אני אדגיש עם קו תחתון כך שאלו שלא רוצים לקרוא ידלגו:

בתחילת הסרט דוני נראה כשהוא הולך לישון, בתוך החלום מתרחשת תופעה נדירה של התנגשות עולמות מקבילים, הסימן הראשון לכך הוא ה'חפץ' שמגיע מיקום אחר, ואותו יש להשיב ליקום המקורי ממנו הגיע, אחרת, מערבולת תשאב את היקום כולו לתוך חור שחור ותביא עליו את סופו, באותו יקום מקביל, יש לדוני כוחות ממימד רביעי שאין לאחרים, בנוסף, אנשים שימותו בהמשך העלילה בעולם המקביל הזה הם בעלי כוחות חזקים עוד יותר והם ישלטו גם באדם שהוא הנבחר כדי להחזיר את ה'חפץ' לעולם המקורי שלו, ה'חפץ' הזה צריך להיות עשוי ממתכת ובסרט מדובר במנוע הסילון, במהלך רובו של הסרט דוני מבצע משימות שניתנות לו על ידי ה'מתים', שהם פרנק וגרטשן, וכל זאת על מנת להחזיר את החפץ למסלולו (כך למשל שרף את ביתו של ג'ים קאנינגהאם כדי שקיטי לא תוכל לנסוע ללוס אנג'לס ובכך מאלץ את אמו לטוס חזרה ובכך מחזיר את ה'חפץ' למסלולו, וישנן עוד דוגמאות לכך בסרט), חשוב לציין שגם שאר האנשים ביקום המקביל עושים הכל כדי לעזור לדוני להחזיר את ה'חפץ' ליקום המקורי ובכך להתחמק מאבדון, בסוף נאמר שהמעורבים בחוויה הנדירה הזו, שחוו אותו בצורת חלום ישכחו את החלום או לחלופין, הם יזכרו מה עשו בו ויחושו על כך חרטה עמוקה (ואכן רואים את כולם מתעוררים מחלום, ואת דוני מחייך חיוך גדול, כשהוא יודע שהוא הציל את העולם בו היה בזמן החלום מאבדון), מקווה שלא הסתבכתם יותר מדי, אבל זו הדרך בה אני הבנתי את הסרט, ותחושותיי התחזקו כשקראתי את הספר באינטרנט.

וכעת לניתוח המרכיבים בסרט, למרות שהוא מערב מדע בדיוני, נדמה כאילו הוא מציאותי והגיוני (במיוחד בהתחשב שלא חסרים בעולם אנשים עם הזיות, ולפרקים דוני נראה כמתאים לתיאור של אדם כזה), והוא אפילו גרם לי לתהות ולחפש קצת באינטרנט על כל מיני דברים שקשורים בסרט, ובמיוחד את הספר שמוצג בו – נקודה לזכותו; התסריט והבמוי הם מאד חכמים, ולמי שאין סבלנות או שהוא לא מספיק סקרן, זה יכול להראות כמו סרט מפגר וחסר כל הגיון, שבסופו הוא אכזבה אחת גדולה ובזבוז של זמן, כמו שאני חוויתי בפעם הראשונה בה ראיתי אותו, לכן רצוי לפנות את הראש ואת הזמן ולהקדיש לו את מלוא תשומת הלב שלכם, ריצ'רד קלי בסרטו העלילתי המלא הראשון (וכאמור הוא גם התסריטאי) יוצר עולם (או עולמות) מופלאים ונעזר בקאסט גדול ונפלא שמוציא לפועל את התסריט בצורה ראויה לציון, ג'ייק ג'ילנהול במשחק מאד אפל (על סף הפסיכי) ואניגמטי במה שמסתמן כתפקיד הטוב ביותר שלו, בהחלט הופעה מרשימה שלו, ג'נה מאלון ('סאקר פאנצ'', 'גאווה ודעה קדומה') נכנסת במדויק לדמותה של גרטשן המתוקה, וגם בת' גרנט ('ארץ קשוחה', 'איש הגשם') בתפקיד קיטי, ראויה לתזכורת על משחקה המצוין בסרט, ישנם עוד הרבה שחקנים מוכרים בתפקידים משניים, ביניהם אחותו של ג'ייק, מגי ג'ילנהול (בתפקיד, כמה מקורי, אחותו של דוני), פטריק סוויזי המנוח, דרו ברימור וגם סת' רוגן (מוזר לראות אותו, שזכור לכולם מכל מיני קומדיות הזויות כמו 'אננס אקספרס' ו'הדייט שתקע אותי' בתפקיד משני ביותר בסרט כה כבד, הרבה לפני נסיקת הקריירה שלו), רובו המכריע של הקאסט כאמור, מתאים בדיוק לתפקיד בו לוהק, ואיכות ורמת המשחק גבוהה ואחידה בין כולם, למרות ההתחלה המבטיחה, מאז הסרט כבר עברו 10 שנים ועדיין לא יצאה הברקה נוספת מבית היוצר של קלי, אך עם כזה פוטנציאל יש למה לצפות בהמשך.

המוזיקה היתה מאד קולית ומשתלבת נהדר (במיוחד השיר בסוף, Mad World), הרבה שירים שמתחברים נהדר לאוירה הכללית, בנוסף לפסקול מצמרר שמתאים מאד למה שצופים בו, האפקטים היו טובים מאד גם הם (על אף שלא היו יותר מדי) ונראו מציאותיים לחלוטין, הסינמטוגרפיה גם היא היתה משובחת למדי והסאונד היה מאד טוב והוסיף הרבה לסרט.

אם אתם לא אוהבים סרטים שגורמים לכם לאמץ את המוח אז זה לא סרט בשבילכם, לא מדובר בקומדיה קלילה או במותחן פעלתני ומהיר, מדובר בדרמה מסתורית וכבדה שמשלבת אלמנטים מעולם המדע הבדיוני וחופרת עמוק עמוק לתוך התודעה של הצופה, אני פשוט מת על סרטים שגורמים לי להוציא עשן מהאזניים ולכן אני מעניק לדוני דארקו את הציון המכובד של 8.5 מתוך 10.

אני משער שבגרסת הבמאי לסרט יהיו קטעים שיעזרו לצופה להבין טוב יותר את העלילה ולכן אני די מצטער שלא צפיתי בה וממליץ בחום להשיג את הסרט בגרסתו המורחבת שמכילה עוד 20 דקות.

http://www.imdb.com/title/tt0246578/

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה