The Tree Of Life עץ החיים

המלך הוא עירום! אני לא אתיימר להיות מבין וחכם רק בשביל אחרים שחושבים שהם כאלו ומהללים את האכזבה הזו שמכונה 'עץ החיים', מדובר בסרט.. או שבעצם לא.. לא בדיוק סרט, יותר אוסף צילומים משנת 2011 בבימויו ותסריטו של 'הגאון' טראנס מאליק ('העולם החדש', 'הקו האדום') ובכיכובם של בראד פיט (אין צורך להציג), ג'סיקה צ'סטיין (שחקנית די חדשה בעולם הקולנוע, שעשתה גם תפקידים ב'העזרה' וב'סערת רוחות'), האנטר מק'קראקן (שזהו סרטו הראשון והיחיד עד כה) ועוד כמה ילדים ולכמה דקות של שון פן (שגם אין צורך להציג אבל חשוב לציין שהוא כבר שיתף עם מאליק פעולה בעבר) שזיכו אותו בתמונה על הפוסטר ובקרדיט גדול מאד בסרט.

תרשו לי לעשות לכם טובה ענקית, כל הביקורת הזו תהיה עמוסה בספוילרים כדי שלא תחשבו לרגע לנסות ולצפות בצואה הקולנועית הזו, אחרי שבניסוי חברתי מעניין גרמתי יחד עם אחי לכמה אנשים מאד קרובים אליי לצפות בסרט כדי לראות מה יהיה להם להגיד על מה שהם חושבים על הסרט אחרי שאני אמרתי שהוא נפלא אני לא יכול להמשיך לגרום לאנשים לראות אותו.

הסרט מספר לנו על... ממממממ... מממממ... מממממממ... וואלה אין לי פאקינג שמץ של מושג.. באמת שקטונתי מלהבין את ה'גאונות' של הסרט, ממה שכן ראיתי, דיברו על א') שכול ב') עולם העסקים ג') בריאת העולם ד') משפחה אמריקאית מהמעמד הבינוני-נמוך במערב ארה"ב בשנות ה50 וה') ה' – אלוקים.. הצלחתי לקלוט פיסות מידע על דברים מסוימים במהלך הבליל הזה שנקרא התסריט של 'עץ החיים', אבל מה שברור הוא שחלקים נרחבים בסרט הזה פשוט לא היו קשורים בכלל לסו קולד עלילה שלו, כמו שיוולד לקוף דג עם כנפיים שעושה קוקוריקו ומחליף צבעים, פשוט אין שום קשר הגיוני, והיה עדיף להשאיר את הקטעים ההזוים הללו על רצפת חדר העריכה (יש שם פאקינג דינוזארים!!?!), חלק נרחב התרכז בחייו של ילד (שעד ל20 דק' האחרונות לא יודעים את שמו או כמעט כל שם של כל דמות בסרט, ומדובר בסרט של יותר משעתיים) והיחס של אביו אליו, היחסים שלו עם אחיו, חבריו ואימו, ובכלל כל השיטות לגידול הילדים, הסרט אומר מהתחלה שיש 2 דרכים בהן יכול האדם לבחור – 'החסד', כלומר לחיות בתקווה לחסדו של האל ולא לסור מדרך הישר או בדרך 'הטבע', כלומר לפעול לפי טבעו של אדם והאינסטינקטים שלו, אפילו את הקונספט הזה קשה להבין במהלך הסרט, המסרים של האב (בגילומו של פיט) הם לא חד משמעיים, לפעמים הוא טוען שצריך להיות רעים ולפעמים אומר שצריך להיות טובים ולהאמין בה' וכל מיני דברים מוזרים שכאלו, גם ההתנהגות של חלק מהדמויות מאד משונה ולא עקבית, במהלך הסרט מקבלים הרבה מוטיבים שחוזרים על עצמם כשרובם מתמקדים בצמחיה ועצים בשיא פריחתם (כשטוב) ומנגד במצבם הקמל, נבול, נושר וערום (כשרע).

תחושת ההחמצה היא עצומה, מדובר בפאזל, שכל חלק שלו מציג חלק מתמונה שהיא יצירת מופת, מעוטרת בחוטי משי, מצופה בזהב ומשובצת ביהלומים – הסינמטוגרפיה מושלמת (צילום מדהים עם הרבה משחקים של שמש וצל וכל מיני דברים מדהימים שבדרך כלל יוצא לראות בפרויקטים כמוLife  ו-Planet Earth), המוזיקה סופר-דופר מושקעת ומלווה בשירת אופרה (יש קטע שנשמע כאילו נגנב מ'התקווה' שלנו), התפאורה מדהימה ומציגה שחזור תקופתי אמין ומשכנע ביותר, השחקנים כולם, פשוט כולם משחקים נפלא ונראים כל כך טבעיים ואותנטיים בסרט, באמת משחק משובח, המסרים שמאליק מנסה להעביר לצופים, בין אם במודע ובין אם במרומז הם באמת פאר יצירתו, הכל היה פשוט מדהים אבל כל החלקים ביחד פשוט לא התחברו לכדי תמונה ברורה שאפשר להסתכל עליה בשלמותה ולהבין מה מצויר בה ומה מסופר בה, סוג של מישמש מדהים ביופיו, אך זה לא תורם לכלום, הסרט הזה הוא פשוט קוביה הונגרית שמסודרת כל כך לא נכון וקשה מאד לפצח אותה ולהבין לאן שייך כל חלק, למרות שהוא בא לספר משהו שהוא גדול מהחיים הבעיה הכי גדולה של הסרט היא שאין בו טיפת עלילה, יש משמעות, יש תסריט אך אין כל עלילה אליה יכול הצופה להתחבר ולהיות מרותק עליה, וכך במשך כל הסרט מצפים להתפתחות כלשהי, אך כל זאת לשווא, פשוט גרוע בתור סרט.

הרגשתי כאילו אני יושב במושב במטוס, אמנם במחלקה ראשונה, אבל המטוס כבר נוסע שעתיים על מסלול ההמראה במהירות נמוכה (ולעתים גם עוצר לכמה דקות) ופשוט ממאן להמריא, וכמה שחיכיתי וחיכיתי בסוף הוכרז שהטיסה התבטלה, ועם כל המוזיקה ששמו לי והסרטונים המדהימים שהקרינו, שום דבר בעצם לא ממש קרה ולא ממש זז, וכל כך ציפיתי לטיסה הזו, במיוחד כששמעתי שבראד פיט הוא הטייס ושון פן יושב לצדו בכסא הנווט, אני רוצה לציין שסביר להניח שפיט הוא השחקן האהוב עליי (או לפחות בTop 10) ולפי דעתי שון פן הוא השחקן הכי טוב שקיים (בעולם, EVER), עזבו את העובדה שהוא שיחק אולי 15 דקות במצטבר, למרות שנדמה היה שיש לו תפקיד גדול בסרט, פשוט אכזבת חיי בכל הנוגע לסרטים, אף פעם לא התאכזבתי כל כך מסרט.

אני די מתרגז מכל אותם אנשים שטוענים שהסרט היה עבורם חוויה משנת חיים ושהם קיבלו תובנות עמוקות בכל הרבדים שקיימים בסרט הזה, כמו שכתבתי בהתחלה, הם פשוט מולכים שולל על ידי הנוכל מאליק ועדת מעריציו, המלך הוא עירום והם מפחדים להודות שלמרות היותם חובבי קולנוע גדולים (ואני מחשיב את עצמי לחובב קולנוע שלא מפחד לראות דרמות כבדות בנות 3 שעות ולא מתלהב מכל סרט שיש בו פיצוצים בלי עלילה ובטח שלא אוהב ערפדים), הם אומרים שזה הסרט הטוב שראו מימיהם, יצירת מופת, וכל מיני דברים בסגנון, אני אומר, תתעוררו ותכירו בעובדות, גם אתם, כמו כולם (אפילו פיט ופן) לא הבנתם מה מאליק ניסה בדיוק להציג לנו.

כמו שציינתי בתחילת הביקורת, מאחר ובקרב מעגל המכרים הקרוב אליי ואל אחי הצעיר טל אנו נחשבים כמביני דבר בכל הקשור לסרטים, ניסינו בעצמנו את תאוריית 'המלך הוא עירום' כשטענו בפני כל שהסרט הזה הוא הטוב שראינו מימינו, והמתנו לתגובות של מי שייפול בפח ויצפה בו, חשוב לציין שהבטחנו סוף מדהים כדי שלא יוותרו באמצע (או אפילו די בהתחלה, כשמגיעים הדינוזאורים אחרי כחצי שעה, מה שגרם להמון אנשים לנטוש את כיסאותיהם בבתי הקולנוע ברחבי העולם), והתגובות היו מעורבות, מצד אחד (ואני לא אסגיר שמות) היה מישהו שאמר מיד אחרי צפיה בסרט שזה באמת היה סרט מדהים ושהוא מאד התחבר אליו (ואחרי שהבין שנפל למעשה קונדס, תירץ את זה ב'לא רציתי לצאת טמבל בעיניך', יותר 'המלך הוא עירום' מזה לא יכלתי לקבל) ומצד שני, התגובה האחרונה בשרשרת היתה קללות וכעס, ניסיון נקמה עם קורבנות אחרים ובסופו של דבר חשיפת המזימה בפני מי שהיה מיועד לראות את הסרט בעתיד, ככה שהניסוי עבר בהצלחה חלקית בלבד לפני שקורבן כועס במיוחד לתרמית פוצץ את כל העניין.

אם אתם חובבי דרמו.... יודעים מה.. תברחו כמו מאש, כאילו רודף אחריכם גדוד של זומבים במכוניות פורמולה 1, כל כך לא מובן על מה כל ההמולה, מכל המסרים התת-הכרתיים הסרט נשאר בלי מסר ישיר, סרט גרוע שמקבל ממני ציון 3 מתוך 10 וזה רק בגלל שאני מעריך קולנוע איכותי, אחרת הוא היה מקבל ציון שיש לידו מינוס, אני משער שאנשים אחרים פשוט היו חווים בו את 'ההתחלה' כי הם היו נרדמים גם מתוך החלום אליו נרדמו בחצי השעה הראשונה של הסרט הכל כך איטי הזה, באמת שניסיתי להבין על מה הסרט, אבל האמת שאין מה להבין, אפשר לסכם את הסרט במשפט אחד – 'אכזבה'.

אני חייב לציין שיומיים לאחר צפייתי בסרט קיבלתי תובנה מיוחדת אודותיו, לפתע הבנתי מה הוא מספר, הסרט מספר על 'משמעות החיים', וברובו מתריס נגד האמונה העיוורת בה', ע"פי הסרט גם המאמינים הכי גדולים בה' חווים אובדן ומשברים, ולמרות זאת ממשיכים עם אמונתם, לעומת זאת האנשים שכביכול אינם ישרים כן עולים לגדולות, גם הרעים (כמו ג'ק לדוגמה), במהלך הסרט ג'ק תוהה האם ה' קיים, ואנו גם מקבלים דוגמאות כמו איוב שהלך אחרי אמונתו ולא סר מדרכו למרות כל האסונות שהומטרו עליו, ואם המשפחה גם היא חווה אובדן למרות אמונתה הגדולה, ואנו לא יודעים אם היא באמת משלימה עם הגזירה.

עוד משהו שהבנתי רק עם חלוף הזמן הוא שמאליק מנסה להציג לנו את החיים, אמנם בדרכו הביזארית, כפי שהם אכן מתנהלים, כשעם כל הצבעים שהוא מוסיף לסרט הזה המסר הגדול ביותר שבו הוא שהחיים הם אפורים, לא במובן של משעממים וחסרי כל עניין והנאה, אלא במובן של התחום האפור שבין השחור והלבן, לדעתי הוא מנסה להראות לנו ששום דבר בחיים הוא לא שחור או לבן לאורך זמן, המסר הוא שהכל מתחולל בסופו של דבר בתחום האפור והנייטרלי למדי, ישנם דברים אפורים הנוטים לכיוון השחור או לחילופין לכיוון הלבן, אך בסופו של דבר, כמו שמוצג במיוחד דרך ההתנהגות של כולם ובייחוד של האב ושל ג'ק, אנחנו משתנים כל הזמן ואין הרבה דברים בחיים שהם איתנים ולא משתנים מדי פעם, לכן גם ההתנהגות הלא חד משמעית של הדמויות בסרט זו היא סוג של דרך להעביר מסר מסוים.

למרות ש'הבנתי' את משמעות הסרט, בכל זאת הסוף קצת סותר את מה שהבנתי כשהוא מציג סוג של גן עדן כל שהוא (תחילה כשהאם משחררת את בנה לידי 2 מלאכיות ולאחר מכן כשכולם נפגשים יחד באיזשהו עולם סוריאליסטי ומוזר) וזה מאד בלבל אותי, אולי בעתיד אצליח להבין גם את זה (אולי מאליק אמר לעצמו שאם אכן קיים ה', הרי כמו שלא ניתן להוכיח את קיומו אין גם אפשרות להפריח את הטענה שהוא קיים, כדאי לסיים את הסרט בטון ידידותי כלפיו, בכל זאת אם יש גהנום עדיף לנסות להמנע מלהגיע אליו).

ובכן, אני מוכן להודות שבמרחק זמן לא מועט מאז הצפיה שלי בסרט, טעיתי, כל אותם אנשים שאמרו שהסרט הדהים אותם הם כנראה מהירי תפיסה ומחשבה, כי אם להשוות שוב בין הסרט ליצירת אמנות, הוא כמו יצירה שכשאתה עומד ממש מולה נראית כמו מישמש משונה ולא מרשים במיוחד, אך כשמתרחקים התמונה מתחברת ובמרחק המתאים מבינים את גודל פאר היצירה, קשה להאמין שאנשים קלטו את זה תכף ומייד, אך ללא ספק בסופו של דבר הסרט הזה הוא הרבה יותר מ'סתם עוד סרט', הוא משהו מזן אחר, הוא מעביר לנו מסרים בלי עלילה ממשית (ועם זאת, יש יותר מדי שיט בסרט, כמו הדינוזאורים), אז אולי בתור מה שמוגדר כ'סרט' הוא כשלון, אבל בכלליות הוא לא פחות מגאוני.

http://www.imdb.com/title/tt0478304/ 

1 תגובות על הביקורת:

roi hatuka אמר/ה...

סרט הזוי בלי קו עלילה משמעם ואפילו מעיק התחברתי לחינוך הקשה של האבא לילדים שלו בסרט המשחק טוב אבל רק חצי שעה של הסרט מעניינת כל השאר סתם בולשיט אחד גדול והרעיון המרכזי ממה שהבנתי זה ההחלטה באיזה דרך חיים לחיות או להיות אטום ולהשען על האמונה או לחיות על פי האינסטינקטים הבסיסיים של בני האדם בקיצור חרטא של סרט כגודל הציפיה כגודל האכזבה 5\10

הוסף רשומת תגובה