Collateral הנוסע

מותחן פשע דרמטי מ2004 שלשם שינוי השם הישראלי לא מצליח להרוס (בתרגום מאנגלית הסרט אמור היה להקרא 'בטחונות') שלמרות שהוא הרגיז אותי הצליח למתוח אותי עד לישורת האחרונה שלו, במרכז העלילה נמצא מקס (פוקס), נהג מונית בלוס אנג'לס, וינסנט חולם על הקמת עסק משלו, בפתיחת הסרט עולה למונית שלו בחורה מטופחת ומוקפדת (פינקט סמית') ודרך השיחה איתה אנחנו מתחברים לדמותו של מקס, ללא כל ספק מדובר באדם נחמד ונעים שיש לו אבחנה מדויקת לגבי כל מיני דברים (כמו העובדה שהנוסעת שלו היא עורכת דין), בהמשך עולה למונית נוסע נוסף בשם וינסנט (קרוז), על פניו ויסנט נראה כ'עוד' איש עסקים, לבוש בחליפה וחמוש בתיק מהודר, אך במהרה אנו מגלים מה מטרת ביקורו של וינסנט בעיר, כשלאורך המסע שלו הוא שוכר תחילה את שירותו של מקס בתור הנהג שלו (תמורת סכום מכובד כאמור).

הבעיה שהיתה לי עם הסרט היא שהיו בו יותר מדי צירופי מקרים, הרבה יותר מדי 'כמעטים' והרבה יותר מדי 'בזמן הנכון במקום הנכון', גם ההתנהלות של האנשים מסביב לדמויות הראשיות לא היו הגיוניות ומציאותיות (במיוחד במסיבה, לפני שהתחיל הבלאגן הגדול), פעם אחת, בסדר, פעם שניה, מילא, אבל כל פעם ופעם הגורל קפץ להציל את המצב בסרט הזה, וזה כבר טו מאץ' בשבילי, אם היו מנסים למתוח את הצופים קצת פחות עם כל סצנות ה'כמעט' האלו הסרט אמנם היה מעט פחות מותח, אך רמת האמינות שלו היתה עולה פלאים והתוצאה הסופית היתה סרט טוב יותר.

מייקל מאן ('היט', 'המוהיקני האחרון') ביים, סטוארט ביטי (כל סרטי 'שודדי הקאריבים', 'אוסטרליה') כתב את התסריט, אני מוכרח לציין שהסרט (למרות הבעיה המרכזית שלו שכבר הזכרתי) מאד מותח, ברובו (במיוחד בשני השלישים הראשונים שלו) הוא גם מאד לא צפוי ולא יודעים מה עתיד לקרות הלאה, הסרט גם מלא בכל מיני צילומים מגניבים מזוויות מתוחכמות, בהחלט עבודה טובה של היוצרים, וכאמור, תסריט פחות מותח ויותר הגיוני היה מטיב עם הסרט.

מככבים בסרט ג'יימי פוקס ('ריי', 'הממלכה') וטום קרוז (סרטי 'משימה בלתי אפשרית', 'איש הגשם'), לצדם משחקים ג'דה פינקט סמית' ('הצעקה 2', מדובבת את גלוריה בסרטי 'מדגסקר' ובעיקר אשתו של וויל) ומארק רופאלו ('הילדים בסדר', 'שאטר איילנד'), המשחק בסרט מרשים למדי, מתבלט במיוחד פוקס שמשחק מאד אמין את דמותו של מקס נהג המונית, מאד הופתעתי שבסצנת הפתיחה של הסרט פתאום ראיתי את ג'ייסון סתת'האם, באמת גרם לי להגיד לעצמי 'מה לעזאזל הוא עושה פה', יש לי תאוריה קטנה לגבי הופעתו בסרט אבל אני אחסוך אותה כי היא יכולה לשמש כספוילר.

הסרט מאד מרשים מבחינה ויזואלית, המון צילומים יפים, סצנה אחת (המסיבה) מרובת משתתפים, כמה אפקטים נחמדים ובעיקר מוזיקה נפלאה ברקע, גם הפס-קול וגם השירים (במיוחד 'Shadow of the sun' בביצוע של אודיו סלייב, עם הסולן הנפלא כריס קורנל) פשוט היו טובים.

מאד התחברתי עם דמותו של מקס (כל הכבוד ליוצרים, כיוונו לשם ופגעו) ומאד הייתי לטובתו לאורך כל הסרט ורציתי שהוא יצליח להחלץ מעסק הביש אליו נקלע, הסרט ממש מתח אותי ובכמה קטעים בו אפשר להגיד שעצרתי את נשימתי, עם זאת, כפי שציינתי, הם מתחו את המסטיק הזה יותר מדי, חבל שלא הפחיתו קצת והעניקו לסרט קצת יותר אמינות.

מותחן נהדר שמומלץ בחום, משחק טוב, איכות טובה, מתח מצוין, בהחלט סרט שכיף להעביר איתו את הזמן, מקבל ממני ציון של 7.5 מתוך 10.

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה