The Grey שטח פראי

אם לצטט את הכתוב בתנ"ךך של הסרטים, כלומר האתר IMDb הז'אנרים אליהם משתייך הסרט מלבד דרמה (על כך בהחלט יש הסכמה), הם הרפתקאות ופעולה, דעתי הצנועה אומרת שמדובר כאן בדרמת מתח, ועכשיו אפשר להמשיך לביקורת, אז מדובר בדרמת מתח משנת 2011, תחילת הסרט מתרחשת במתקן לקידוח נפט (או משהו בסגנון) אי שם בערבות אלסקה המושלגות, תחילת הסרט די שונה מהמשכו, כשלצד מה שקורה אנו רואים מן הבזקים בהם נראה אוטוואי (ניסן) בעברו וביושבו לכתוב מכתב פרידה מאהובתו, כל העובדים במקום עולים על מטוס חזרה לציויליזציה, אך כפי שניתן לצפות די בקלות משהו משתבש והם מתרסקים באמצע שומקום (סליחה על הספוילר, אבל זה קורה ממש בהתחלה וזה לא באמת מפתיע מישהו), ואז, חבורת גברים (קשוחים) ששרדו את ההתרסקות מנסים לפלס את דרכם בחזרה אל העולם, מה יעלה בגורלם? האם הם ישרדו את המסע? כמה מהם ימותו לאורך הדרך? איך הם יתמודדו עם הסכנות הנוראיות (בעיקר זאבים)? האם הם ישארו אנושיים בתנאים שטח פראיים? צפו וגלו בעצמכם.

אני חייב לציין שסצנת ההתרסקות היתה איכותית יותר מרוב הסצנות שמציגות מצב שכזה שיצא לי לצפות בהן, בהחלט מעניק חוויה די מציאותית של כל הסיטואציה, כשהם מתחילים את מסע ההשרדות שלהם יד הרבה פוטנציאל בכיוונים אליהם ניתן לקחת את העלילה, אבל היוצרים פשוט הורגים את הסרט עם כיוון ילדותי ומשעמם, ומעל הכל מאד לא הגיוני.

לאורך הסרט חבורת השורדים מתמודדת מול להקת זאבים אימתנית שמנסה לקטול את השורדים בזה אחר זה, מאד לא מתקבל על הדעת, אם הם מחפשים אוכל אז יש מספיק גופות, אם הם מנסים לתקוף, אז למה לא בפעם אחת? פשוט למה? עזבו את העובדה שגם הדרך בה הם מוצגים נראית מאד לא ריאליסטית וגם ההתנהגות שלהם נראית מאד לא טבעית, העניין הוא שכל מה שמדאיג את חבורת השורדים זה להתחמק מאותם זאבים ארורים, במקום לעשות סרט על מסע אמיץ של השרדות כנגד כל הסכויים הפכו את העלילה למשהו זול מאד, והדיאלוגים בין הדמויות מאד משעמים ולא מעניינים, גם הניסיון ליצור דמויות צבעוניות לא כל כך צולח ואני באופן אישי לא הצלחתי להתחבר יתר על המידה עם אף אחת מהדמויות (לא רציתי שאף אחד ימות, אבל אם דבר כזה היה קורה לא הייתי דופק את הראש בקיר).

ג'ו קרנהאן ('צוות לעניין' – הסרט, 'להרוג את המזל') ביים את הסרט וכתב אותו יחד עם איאן מקנזי ג'פרס (מלבד הסרט הזה, רק התסריט של 'גזר דין מוות') שגם כתב את הספר עליו מבוסס הסרט, אני מאמין שהספר הרבה יותר טוב, כי גם אם העלילה העלובה עם הזאבים נמצאים בשתי הוריאציות, לפחות בספר יש לי את המנדט לדמיין אותם, בעוד שבסרט קיבלתי אפקטים עלובים שמציגים את החיות הללו, הסרט אמנם לא הכי צפוי, אבל גם לא ממש מעניין, הדמויות עצמן לא מספיק עמוקות (לפחות בסרט, שוב אני מאמין שבגרסה המודפסת התוצאה טוב יותר) ובאופן כללי בחרו להתעסק בסרט בחלק המשני של ההשרדות הזו, כמו שכבר הזכרתי, במקום להציג סיפור אנושי על חברות בזמני מבחן, האדם נגד איתני הטבע, התמודדות אישית בעת משבר או הקרבה למען הכלל בחרו להתמקד במאבק של חבורת אידיוטים נגד זאבים שאיכשהו חכמים יותר מהם, גם המצאותם של אותם זאבים בכל חור מבלי שבעצם נראה אותם יותר מדי גובלת באי שפיות, הם מתנהגים כמו אנשים ומגיעים למקומות כמו גיבורי על (צריך לראות כדי להבין), מאד לא משכנע.

מי שמנסה להחזיק את הסרט הוא ליאם ניסן ('רשימת שינדלר', 'חטופה'), בתפקיד הראשי של מנהיג החבורה, שאר הקאסט מורכב משחקנים לא מוכרים במיוחד שכנראה שנתקלתם בפנים שלהם מתישהו בתפקיד משנה בסרט או סדרה אבל לא שמות שנישאים בפי רבים, המוכר מבינהם היה נונסו אנוזיה (תפקידים קטנים ב'רוקנרולה', 'קונאן הברברי' וגם תפקיד בעונה השניה של 'משחקי הכס'), רמת המשחק בסרט היא סבירה ומעלה, עם זאת לא מדובר במשהו שישאיר אתכם המומים מהכשרון של השחקנים.

מבחינה מקצועית הסרט מאד טוב בדברים מסוימים ולוקה בשדות אחרים, הנופים, האיפור, הצילומים, התחושות של אמצע שומקום כשיש כל הזמן שלג מלמעלה ולמלמטה, תוסיפו את ההתרסקות המדהימה וגם כמה צילומים נחמדים, כל אלו שהזכרתי מאד איכותיים, אך מה שאמור להיות הדבר החשוב ביותר מבחינת האפקטים בסרט הוא הזאבים, וכאן היוצרים נוחלים אכזבה כבירה, לרגע לא נראה שאכן מדובר בחיה הזו, רואים שהכל סתם מפוברק, מלבד כשלון מבחינה ויזואלית, גם מבחינת הסאונד לא עשו עבודה טוב לטעמי וכל הגרגורים של החיות הללו פשוט לא טבעיים מספיק, וכמו שציינתי לפני כל ההתנהגות שלהם מאד לא מתחברת עם ההגיון, ותגידו לי אתם, כמה אפשר לפחד מיצור שכזה? לגבי המוזיקה שברקע, הפסקול הוא נחמד אך לא מעבר.

אז לא התחברתי עם העלילה והדמויות, אפילו התעצבנתי על ה'זאבים' ואני חושב שלסרט היה פוטנציאל אילו היה מובל לכיוון שונה, ככה שלא התלהבתי במיוחד, כמו שכבר כתבתי בעבר, אני מעדיף סרט שמתחיל רע ומסתיים טוב מאשר סרט כמו זה שמתחיל נפלא ואפשר לראות כמה פוטנציאל יש בו ונגמר בקול ענות חלושה אחרי שעתיים של עלילה דלוחה ומשעממת, למרות שהסרט מתמקד במאבק מול הזאבים הוא מנסה להציג גם דילמות בהן מתחבטות הדמויות כמו 'למה ניצלתי מלכתחילה' ו'האם יש אלוהים, ואם כן למה הוא עושה לי את זה ולא מציל אותי' ועוד דברים דומים, חבל שלא התמקדו יותר בסיפור האנושי (כי היה כזה איפשהו ברקע), הסרט הזכיר לי כמה דברים שכבר נתקלתי בהם בעבר, הסדרה 'אבודים', הרבה בגלל ההתרסקות וההמצאות במקום מבודד, סרטים כמו 'להתחיל מחדש', 'המדרון' ו'ירח' שלמרות ששניים מהם מציגים הופעות יחיד, גם הן מביאים עלילה בה האדם נמצא במצב של חוסר אונים מול איתני הטבע כשהוא כל הזמן מקווה להנצל, גם אם זה עומד כנגד כל הסכויים, סרט נוסף שאמנם לא צפיתי בו אך אני יודע על קווי העלילה שלו (הסרט מבוסס על מקרה אמיתי) הוא 'לחיות' עם אית'ן הוק מ1993 גם בו מסופר על קבוצת גברים שמטוסם התרסק באזור מושלג ועל מאבקם לשרוד, איפשהו גם 'עד קצה העולם' מתחבר עם כמה קווים בעלילה.

אמנם לא סבלתי מהצפיה בו, אבל לא הפקתי גם יותר מדי ממנה, לכן אני חושב שזה סרט שניתן לוותר עליו, מקבל ממני ציון של עובר בקושי, 5.5 מתוך 10.

http://www.imdb.com/title/tt1601913/

0 תגובות על הביקורת:

הוסף רשומת תגובה